RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sunn snacks gir kalorismell

Sist oppdatert:
Det er lett å spise for mye av snacks i sunn innpakning.

(SIDE2): Produsentene har fått med seg at sunnhet selger og nå kappes alle om å gjøre sine usunne produkter litt sunnere eller å lage produkter som er tilsynelatende sunne. For det er lett å gå på en kalorismell dersom du lar deg lure av at de ellers kaloririke produktene nå i tillegg er proppet fulle av tørket frukt, nøtter, solsikkekjerner og antioksidanter av ulike slag.

- Det er fortsatt kos
- Det er flott at det blir mindre sukker, mer fiber, sunnere fett og færre kalorier i det vi liker å kose oss med. Men bare ikke glem at det fremdeles bør brukes som kos og ikke erstatte vanlig, næringsrik mat, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen i Somebody.no til Side2.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Bare det siste året har det poppet opp en rekke produkter som enten er gjort sunnere enn sitt opprinnelige produkt eller nye produkter som fokuserer på dets sunne innhold. Både nøtter, kjeks, sjokoladebarer og fruktblandinger.

LES OGSÅ: Her er det mest fett og salt

En neve er nok
- Nøtteblandinger holder det å spise en neve om dagen av. Selv om det er sunt er det kaloririkt, velg gjerne nøtter som ikke er saltede, mener Andersen.

Hun mener at det er lett å bli lurt til å spise for mye dersom vi begynner å tro at disse produktene faktisk er sunne og ikke litt mindre usunne som de egentlig er.

- Velg de «sunne» utgavene av det «usunne», men bruk det som om det var «usunt» lyder ernæringsfysiologens oppfordring.

LES OGSÅ: Juicen lurer deg

SJEKK HVA DIN FAVORITT INNEHOLDER:

Bixit Müslibiter Sætre
mengde: 1 stk. = 9 g
kalorier: 43.2 kcal
karbohydrater: 5 g
tilsatt sukker: 1.1 g
proteiner: 0.9 g
fett: 2.2 g

LES OGSÅ: Dette inneholder kjøttdeigen

KOMMENTAR: Dette er absolutt et bedre alternativ enn «vanlig» kjeks, men vær obs på at 43+43+43+43+43+43 kcal fort kan bli en del. Det handler om mengder og å begrense seg. Ikke erstatt lunsjen med muslibiter, men ta gjerne et par biter for litt ekstra energi når du for eksempel er ute på tur, som det står på Sætre sine hjemmesider. Muslibitene gir mer næring enn kjeks. Det vegetabilske fettet kommer fra palme, raps, kokos og sheanøtt i Sætres produkter. Palmeolje inneholder en god del mettet (hardt) fett, som ikke er bra for hjertet vårt.

Trigger Bar nøtter og frukt Den Lille Nøttefabrikken
mengde: 1 stk. = 25 g
kalorier: 118.8 kcal
karbohydrater: 14 g
tilsatt sukker: ikke oppgitt
proteiner: 2.3 g
fett: 6 g
Sjekk selv her.

KOMMENTAR: Passe kaloriinnhold til et mellommåltid. Usikker på sukkerinnhold.

Premium Fiken & Mandler Freia
mengde: 1 rute = 15 g
kalorier: 84.8 kcal
karbohydrater: 7.1 g
tilsatt sukker: 6.8 g
proteiner: 1.1 g
fett: 5.8 g

Premium Fiken & Mandler Freia
mengde: 1 plate = 150 g
kalorier: 847.5 kcal
karbohydrater: 70.5 g
tilsatt sukker: 67.5 g
proteiner: 11.3 g
fett: 57.8 g

KOMMENTAR: Sjokolade som nå har kommet med flere spennende smakstilsetninger. En rute er helt ok. Ikke nødvendigvis hver dag, men må du så må du. Bidrar med en del sukker og mettet fett. OBS: En rute er blitt større. De tidligere variantene av premium er 100 g med 10 g per rute. Nå er det 150 g og 15 g per rute. Altså mer nytelse og flere kalorier per rute.

Bixit Fullkornsbar blåbær Sætre
mengde: 1 stk. = 30 g
kalorier: 132 kcal
karbohydrater: 17.1 g
tilsatt sukker: 5.4 g
proteiner: 2.3 g
fett: 6.3 g

LES OGSÅ: Er fiskepinner sunt?

KOMMENTAR: Sætre opplyser på nettsiden at de ikke bruker transfett i sine produkter. Kalorimessig et passe mellommåltid, men inneholder en del sukker. Bruk den som en sunn kjeks når du skal spise kjeks en gang iblant i stedet for å erstatte «vanlig»mat (knekkebrødet eller brødskiven).

Småsulten nøtter & bær Polly (blå)
mengde: 1 pose = 70 g
kalorier: 330.4 kcal
karbohydrater: 22.4 g
tilsatt sukker: 0 g
proteiner: 11.9 g
fett: 21.7 g

KOMMENTAR: OBS! Hvis du bare er småsulten ville jeg delt posen med en. Eller bare spist halve og spart resten til neste gang jeg ble småsulten. Det er 330 kcal i en pose, og det er 15 prosent av dagsbehovet til en kvinne. Til sammenligning gir en banan som mellommåltid ca. 100 kcal. Posen inneholder sunt fett og antioksidanter, så det er ikke dumt å spise, bare vær klar over kaloriinnholdet slik at du tar høyde for det i den totale sammenheng.

Energi trigger nøtteblanding Den lille nøttefabrikken
mengde: 1 pakke = 70 g
kalorier: 343.7 kcal
karbohydrater: 37.1 g
tilsatt sukker: ikke oppgitt
proteiner: 6.3 g
fett: 18.9 g

KOMMENTAR: Færre proteiner i denne sammenlignet med Polly litt sulten. Siden proteiner er med på å gi metthet ville jeg gått for den med mest proteiner.

Lindt Excellence dark 70 %
mengde: 1 plate = 100 g
kalorier: 560 kcal
karbohydrater: 32 g
tilsatt sukker: ikke oppgitt
proteiner: 8 g
fett: 41 g

Lindt Excellence dark 70 %
mengde: 1 rute = 10 g
kalorier: 560 kcal
karbohydrater: 3.2 g
tilsatt sukker: ikke oppgitt
proteiner: 0.8 g
fett: 4,1 g

KOMMENTAR: Mørk sjokolade gir masse antioksidanter. Men kaloriene (og sukkeret) er der likevel, enkelte også flere kalorier enn vanlig sjokolade, så du bør ikke fråtse. En bit eller to om dagen er likevel helt ok.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere