RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sunn som Skipper'n

Sist oppdatert:
Skipper’n sverger til spinaten. Det bør du også, for de grønne bladene både smaker godt og er sunne.

(SIDE2): Det var Skipper’n som satte spinaten på matkartet. Men ikke bare ble han råsterk av den, han beskyttet seg trolig også mot beinskjørhet, hjerteproblemer, slag, ulike krefttyper pluss en hel del andre sykdommer.

Spinat har nemlig rykte på seg for å være veldig sunn. Den er proppfull av vitaminer, næringsstoffer og antioksidanter, og den skal også nøytralisere giftstoffene vi utsetter kroppen for. Det kan for eksempel være ved forurensning, stress, røyking, plantesprøyting eller legemidler.

Allsidige blader
Ved siden av de helsemessige grunnene til å spise spinat, er det en velsmakende en også. De allsidige bladene passer for eksempel i pai, sufflé, baguette, smoothie, på pizza eller rett på brødskiva, akkompagnert av favorittpålegget.

Fersk spinat blir også mer og mer brukt i rå salater. Andre salattyper passer ypperlig å kombinere med spinaten.

Ene og alene
Men de friske, dypgrønne bladene smaker også nydelig alene. Bruk en pose fersk spinat, vask den og ta av stilkene. Varm den så i stekepannen i noen minutter, sammen med ti gram smør. Før servering, smak til med salt og pepper.

Grønt og skjønt
Det er viktig at du velger spinat med sterk grønnfarge. Den er best. Pass på at den ikke er ødelagt, eller at den er i ferd med å visne.

Fersk spinat bør oppbevares i kjøleskapet, og selv om den holder seg godt i noen dager, er den aller best nykjøpt. Da får du i deg mest mulig av næringsstoffene. Hvis du fryser den ned, beholder den faktisk mesteparten av disse stoffene.

Vask og kok
Vask bladene grundig før bruk. Skal du koke dem, gjør det på lav varme, på vannet som er igjen på bladene når du har vasket dem. Ikke tilsett mer vann. Etter cirka seks minutter er den ferdig.

Spinaten svinner mye når den kokes, og volumet du sitter igjen med er vanligvis bare en tiendedel av det opprinnelige. Derfor trenger du en hel del når du skal bruke den i varmretter.

Les mer her.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere