RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Sunt å trene i kulda?

Sist oppdatert:
Trener du ute om vinteren bør du ta noen forholdsregler.

(SIDE2): Glad i å løpe ute i naturen? Det kalde været trenger ikke å stoppe deg. Her er kosthold- og treningstipsene du bør ha i bakhodet når du mosjonerer om vinteren.

KOSTHOLD: - Ved lange og harde treningsøkter kan man oppleve at man går fortere tom for energi i kulda enn om man utfører en aktivitet med tilsvarende intensitet i varmere vær, HVIS man er kald mens man trener. Så lenge man har nok klær på seg vil det ikke være noe stor forskjell. Man går fortere tom fordi at kroppen bruker energi på å holde kroppen varm. Derfor bør man passe ekstra på å spise nok før og eventuelt under treningsøkten. Under treningsøkten er det viktigst å få i seg karbohydrater, men i det daglige kostholdet er det viktigst å spise nok energi totalt sett (dvs. gjerne en del fett), sier klinisk ernæringsfysiolog Inge Lindseth ved 4M-klinikken til Side2.

- Et annet poeng er at trening i kaldt vær er mer «stressende» for kroppen. Da kan det hjelpe å spise mer antioksydantrik mat. Det er imidlertid ikke dokumentert (ennå) at dette utgjør en målbar forskjell, men man har neppe noe å tape på det. Blåbærtoddy for eksempel vil således både varme og beskytte en kald kropp.

OPPVARMING: - Varm opp og bruk tid på å roe deg ned etterpå. Kaldt vær fører til at musklene trekker seg sammen, så du bør bruke tid på å strekke og varme opp musklene før du trener. Å avkjøle seg med å tøye ut hjelper deg med å bli myk og fleksibel. For best mulig resultat så bør du strekke armer og bein i minst 30 sekunder, skriver National Athletic Traineers' Association (NATA), ifølge HealthDay.

Helsenettstedet kommer videre med følgende råd til treningsentusiaster på denne tiden av året:

PÅ FØTTENE: - Brukt korrekt og godt fottøy for å unngå at du blir våt eller kald på føttene.

AKTIV I SNØEN: - Vinteraktiviteter som alpint, snowboard, langrenn og skøyter er bra trening, både for armer og legger.

PASS PÅ RYGGEN: - Å måke snø kan du også se på som en form for mosjon. Begynn rolig for å bygge utholdenheten og pass på å bruke riktig teknikk for å unngå skader i nakke, rykk og skuldre. Norsk Kiropraktorforening påpeker at det viktigste er at muskulaturen er varm før du griper til måka. Du bør ha åpne skuldre, bred armstilling, ha naturlig svai i ryggen, rumpa litt ut, bena fra hverandre og lett bøyde knær når du skuffer snø.

- Synes du det er altfor hardt å trene ute, så kan du alltids dra på treningsstudio for å holde formen.

Side2 har tidligere testet en rekke treningsformer innendørs. Her er et knippe av våre egne tips:

I STUDIO: Bli sprek på en måned

STRETCHING: Slik blir du myk og smidig

TAEKWON-DO: Farlig kamptrening

FEKTING: Blodtørstig fekteduell

FORZA: Bli med på Kill Bill-trening

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere