RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Derya Aakirsoy

Sunt feriefôr

Det kan være vanskelig å holde på gode matvaner i ferien. Her er noen tips.

Jo da, du skal få lov til å kose deg i ferien, også når det gjelder mat og drikke. Likevel, om du etter mye selvovervinnelse har klart å legge deg til gode matvaner hjemme, kan ferieutskeielsene sette deg måneder tilbake.
Det grove brødet blir erstattet med fine bagetter eller croissanter, lunsjen på stranda blir en porsjon pommes frittes, mens middagen bader i fete sauser og inntas altfor sent, og med litt for mange vinglass til.
Et par enkle grep kan derimot gjøre det lettere å holde på de gode vanene også i ferien, mener Cathrine Borchsenius, som er utdannet klinisk ernæringsfysiolog og jobber som kostholdsveileder.
– Det viktigste er at ferie skal få være ferie og man bør først og fremst være flink utenom, sier hun, men utdyper at man ofte spiser sjeldnere og mer ustrukturert når man er på ferie.
Det er lett å kjenne seg igjen. Dagene på stranda går fort, og når kvelden kommer er du plutselig blitt kjempesulten. Da blir det lett til at du spiser for mye.

– Prøv å spise flere små måltider og få i deg litt proteiner til hvert måltid. Husk også på at du ikke må spise opp alt på tallerken. Kanskje er det greit å la mesteparten av sausen ligge og spise bare grønnsakene og den renskårede biffen, påpeker Borchsenius.
I menyen finnes det også alltid sunnere alternativer å velge mellom, om du tar deg tid til å kikke og tenke, og tid er jo noe man har nok av på ferie.
Den ekstra tiden kan også brukes til å utforske feriedestinasjonen din gjennom en liten spasertur på kvelden, eller en joggetur på stranda etter at sola har gått ned. Sånn kan du til og med komme hjem litt sprekere enn du var før du dro.
– En annen ting det kan være lurt å tenke på, er flyturen. Mange flyreiser starter grytidlig om morgenen, og du orker ikke spise noe til frokost før du drar hjemmefra. I køen på Gardermoen kommer sulten, og flymat har gjerne sine begrensninger. Hvorfor ikke ta med frukt og en liten matpakke? Da får du en god start på ferien, råder Borchsenius.

ABONNER PÅ REISER & FERIE digitalt eller på papir

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere