RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
BEHOLD LINJENE: Gjør bevisste matvalg og du slipper å tenke på eventuelle ekstrakilo.
BEHOLD LINJENE: Gjør bevisste matvalg og du slipper å tenke på eventuelle ekstrakilo. (Foto: Thinkstock)

Sunt, men...

Også den aller sunneste maten har en bakside.

(SIDE2): Side2 har listet opp en rekke sunne matvarer som selvfølgelig er sunne, men som også kan være usunne dersom de enten blir behandlet på feil måte eller spises i for store mengder.

Noen ganger kan det nemlig være vanskelig å klassifisere en matvare som usunn eller sunn fordi den ofte har flere egenskaper. Og når det er slik at de sunne egenskapene er i flertall så anbefales matvaren, uten at de usunne egenskapene blir tillagt særlig oppmerksomhet. Det er også en del matvarer som krever rett håndtering for at de ikke skal være direkte helseskadelige.

Her er et knippe matvarer som alle er sunne, men som du også har egenskaper du kan være litt obs på som forbruker.

SPINAT: Inneholder blant annet beta-karoten, vitamin A, kalium, kalsium og folat.

OBS: Meget næringsrik er de dypgrønne salatbladene, men husk at den ikke må varmes opp flere ganger! Årsaken er at spinat inneholder nitrat som omdannes til nitritt og videre til nitrosaminer, som er kjent for å være kreftfremkallende. Omdannelsen av nitrat til nitritt vil finne sted i de fleste produkter, men ved en lav hastighet. Oppvarming øker omdanningen av nitrat til nitritt. Jo lengre varmebehandlingen foregår, jo mer nitritt vil dannes.

BRØD: Grovt brød er rikt på kostfiber. Du trenger 25-35 gram hver dag og grovt brød er en ypperlig kilde. Ekstra grovt brød gir to til tre ganger så mye kostfiber som fint brød. Grovt brød inneholder også mer vitaminer og mineraler enn fint brød.

OBS: Det fins akrylamid i brød. Rugbrød og brød som er brent er verst. Akrylamid er et kjemisk stoff som utvikler seg ved varmebehandling og det fins hovedsakelig i stekt mat og fritert produkter.

Vi har aldri tidligere hatt et stoff i mat som er så problematisk som akrylamid og verdiene er så høye at de ikke ville blitt tolerert av et annet stoff vanligvis. Men fordi akrylamid oppstår i så mange prosesser i matlaging er det vanskelig å unngå, og også problematisk å forholde seg til.

- Det som er vanskelig er det ernæringsmessige aspektet versus mattrygghet, sa seniorforsker Jan Erik Paulsen til Side2 da vi i 2008 overvar et seminar om akrylamid i regi av Teknologisk Matforum .

Han mener at det er verre å slutte å spise brød enn å spise brød. Dette til tross for at brød sammen med kaffe er den største kilden til akrylamid i maten for nordmenn.

Les hele saken her: Unngå kreftfare i maten

RIS: Ris og særlig upolert fullkornsris inneholder kostfiber og viktige b-vitaminer.

OBS: Ris er en av de vanligste kildene til matforgiftning. I 2006 analyserte forsker ved Norges Veterinærhøyskole, Cecilie From en rekke matvarer og fant meget resistente bakterier som kan overleve varmebehandling og kan formere seg helt ned i 12 grader. Det er særlig mat med mye stivelse, som pasta- og risretter som er utsatt for Bacillus-bakteriene.

Du bør ikke oppbevare kokt ris i romtemperatur. Når risen oppbevares i romtemperatur over 10 graderkan naturlig forekommende bakterier av arten Bacillus cereus, som har overlevd kokingen, vokse og formere seg. Enkelte av dem kan produsere kraftige giftstoffer. Disse giftstoffene er ekstremt stabile, og selv om du koker eller steker risen etterpå vil giftstoffene ikke uskadeliggjøres.

Mange koker mer ris en det som blir spist og lar den bli stående framme på kjøkkenet til senere bruk. Det beste er om du ikke koker ris i større porsjoner enn det du har bruk for. Dersom du ønsker å ta vare på rester, bør risen nedkjøles så raskt som mulig og oppbevares i kjøleskap.

Det som skjer er at bakterien lager hull på cellene når den kommer ned i magesekken og det kan gi diaré. Symptomene opptrer kort tid etter at maten er spist. Ofte er årsaken at bakteriene har hatt mulighet til å vokse som følge av utilstrekkelig varmebehandling, for langsom nedkjøling eller oppvarming ved for lav temperatur.

Bacillus cereusforårsaker vanligvis diaré, men kan også gi kraftig oppkast. Bakterien finnes i jord og på planter. Sykdomstilfeller som en følge av denne bakterien forbindes med mat som inneholder mye stivelse, spesielt ris.

OLIVENOLJE: Matoljer inneholder ulike typer umettet fett som har mange viktige oppgaver i kroppen. Bruk kaldpresset olivenolje til kald mat og varmpresset olje til matlaging. Varmpresset olje har vært gjennom en prosess som gjør at oljen tåler høy temperatur.

OBS: - Steker du med feil olje kan det oppstå stekemutagener som i store mengder kan være kreftfremkallende. Selv om du bruker riktig olje til stekingen kan det allikevel være vanskelig å ikke få oljen for varm. Det kan være lettere med margarin fordi du ser at fargen forandrer seg fra gult til brun.

KJØTTPÅLEGG: Stadig blir vi anbefalt å spise mager kalkunfilet eller kyllingpålegg på brødskiva av kostholdseksperter. Gjerne røkt. Det er magert og gir få kalorier og mye proteiner. Kjøtt er også en viktig kilde til A-vitamin og B-vitamin, samt sink, selen og jern.

OBS: Kjøttpålegg er bearbeidet kjøtt som inneholder nitrat og nitritt. Disse konserveringsmidlene kan øke risikoen for enkelte krefttyper. De fleste påleggstyper inneholder disse konserveringsmidlene Røkt kjøtt er spesielt knyttet til magekreft. Ellers har forskere funnet sammenhenger mellom tarmkreft og bearbeidet kjøtt. Det anbefales å begrense inntaket av rødt og bearbeidet kjøtt til maksimum 500 gram per uke.

Les saken: Er kjøttpålegg sunt?

OPPBEVARING:
Ikke varm mat i kjøleskap: Kjøleskapet har begrenset kapasitet til å kjøle ned mat. Plasserer du varm mat i kjøleskapet, vil temperaturen stige og kondens vil gi gode vekstmuligheter for bakterier.
Alternativt kan en kasserolle settes i kaldt vann for hurtig nedkjøling. Under nedkjølingen må matvaren ikke være pakket inn eller satt i tett eske med lokk. Slik kan overskuddsvarme uhindret fjernes og god luftveksling finne sted.

(Kilder: Matportalen, Forbrukerrådet, Kreftforeningen, Mattilsynet)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere