RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Svak nyttårsåpning i Tank

Sist oppdatert:
Det nye året har åpnet svakt for tankrederne som allerede har slitt lenge med et overraskende svak marked.
Om ikke fjerde kvartal har vært svakt nok så har ratene begynt det nye året med å falle. Tross det skipsmeglerhuset P.F. Bassøe beskriver som et ganske aktivt marked over romjulen og inn i det nye året, så har ratene for VLCC'ene ut av Midtøsten falt fra worldscale 65 til ws 57,5 for reiser til Fjerne Østen.

Takket være et fall i bunkersprisene så gir det likevel en timecharterrate på 38.485 dollar pr. dag.

Vestover fra den Persiske Golf så har ratene falt fra ws 55 til ws 45 som gir dagrater på rett under 32.000 dollar.

Det er fortsatt et sterkt utbud av ledige supertankere i eller på vei til Midtøsten, spesielt VLCC'er med enkle skrog. Det har ifølge Bassøe lagt et tak på VLCC'ratene i Midtøsten. I tillegg har det fortsatt milde været på den vestlige halvkule bidratt til å minske presset på befrakterne.

Fortsatt så er Atalanterhavsmarkedet et langt bedre sted å være for VLCC'ene, men ratene har falt fra ws 102,5 til ws 85 over nyttår. Det gir timecharterrater på 63.335 dollar pr. dag for reiser fra Vest-Afrika til US Golf.

Suezmax-markedet som viste styrke rett før jul er også på vei ned igjen. Lavere aktivitet har sendt ratene ned fra ws 165 til ws 130 på strekningen Vest-Afrika til østkysten av USA. PÅ Dagrate basis gir det 52.100 dollar pr. dag.

Tilstrammingen i det Indre Middelhav ser også ut til å være over og ratene har falt fra ws 205 til 160, som gir timecharterrater på rett under 73.000 dollar pr. dag.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere