RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Svenskene melker Norge

Sist oppdatert:
Svenskene trenger ikke olje. De tjener fett på handlegale nordmenn.
Av André Clark Utvik

- Svenskene ser på Norge, Danmark og Sverige som ett marked, sier Jarle Hammerstad i Handels- og servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) til NA24.

Og svenskene tjener godt på nordmenn som handler billige klær, møbler eller mat. Ni av Sveriges største butikker tjente over 27 milliarder kroner i Norge i fjor.

Svenske pengemaskiner
Onsdag meldte klesgiganten Hennes & Mauritz om et knallresultat før skatt på hele 960 millioner kroner på en omsetning på 3.375 millioner kroner.

- Vi er svært fornøyd med resultatet i fjor, men kunne tenke oss en sterkere vekst i topplinjen, sa administrerende direktør Daniel Kulle i Hennes & Mauritz Norge til NA24.

Han er ikke den eneste svensken som tjener gode penger i Norge. Ikea meldte i mars at det hadde en omsetning på 4.252 millioner kroner som er en økning på elleve prosent fra 2005. Resultatet før skatt endte på pene 547 millioner kroner.

- Dette er meget godt drevne selskaper med fotfeste i mange land som nyter godt av stordriftsfordeler, sier Hammerstad.

Dagligvarekjeden ICA hadde en omsetning på 15.966 millioner i omsetning og har dermed en liten nedgang på 2,7 prosent fra 2005.

Den estimerte omsetningen fra Sveriges ledende detaljhandelsselskaper var på 27,3 milliarder kroner i Norge i 2006.

Norsk suksess
I Norge har kleskjeder som Lindex, Kappahl, Wedins, og Indiska tatt over store deler av norske familiers klesbudsjett. Totalt omsatte disse selskapene for rundt 2,4 milliarder kroner i fjor.

- Jeg vil si at norske bedrifter har svart på konkurransen innenfor tekstil, sier Hammerstad og legger til at man i mange år trodde svenskene skulle ta over hele tekstilmarkedet.

Varner driver kjedene Carlings, Dressmann, Bik Bok, og Cubus i Sverige.

- Men hvis vi ser på det norske selskapet Varner Gruppen har tatt store deler av dette markedet tilbake, ikke bare i Norge, men også i Sverige, sier han.

Holdingselskapet til den norske kleskjeden har sopt inn 2.790 millioner siden 1997, og da er 2006 ikke med i tallene.

- Konkurransen er likevel knallhard begge veier, sier Hammerstad til NA24.

«Gubbdagis»
Varehuset Claes Ohlson ble etablert helt tilbake til 1918 i Sverige og i Norge i 1991.

Selskapet har et gode fotfeste innenfor tekniske produkter og omsatte for over en milliard kroner i Norge i 2005, med et resultat på 208 millioner kroner. Tallene for i fjor er ikke klare fra svenskesuksessen som de selv kaller «gubbdagis».

- Mange av disse bedriftene har vært der svært lenge og har en internasjonal strategi på konsepter og eierskap, sier Hammerstad.

To nye svenske «brands» er under oppseiling i Norge. Det ene er klesmerket Gina Tricot som ble etablert som et norsk utenlandsforetak (NUF) i fjor i samme åndedrag ble skokjeden Wedins etablert.

Den totale svensk eksporten til Norge var i 2005 på 84 milliarder svenske kroner. Svensk import fra Norge var samme år 68 milliarder svenske kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere