RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Søvn eller kaffe?

Sist oppdatert:
Hva er det beste for søvnige bilførere?

(SIDE2): Det beste og sikreste for trette bilister er å kjøre av veien og parkere bilen for kvelden, og få en god natts søvn.

Denne artikkelen er levert av Helsenett.no .

Trette sjåfører som ikke ønsker lengre pauser fra veien har to valg:

- Å kjøre til siden og blunde noen få minutter

- Å pøse innpå med kaffe

Men hva er det beste alternativet?

Franske forskere ønsket å finne svar på spørsmålet. Kjøreferdighetene til over 20 bilister ble studert. Første kvelden kjørte deltakerne en strekning mellom klokken seks og halv åtte. Alle hadde da sovet normalt natten før.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om søvn

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

De neste dagene ble deltakerne bedt om å kjøre den samme strekningen mellom klokken to og halv fire om natten.

Forsøkspersonene fikk enten:

- ta en 30 minutters lur

- koffeinfri kaffe (placebo)

- vanlig kaffe

Med i bilen var en kjørelærer som telte alle farlige krysninger over i motsatt kjørebane. 65 prosent av alle søvnrelaterte trafikkulykker skyldes slike krysninger.

Resultatene viser at deltakere som fikk koffeinfri kaffe hadde 159 farlige krysninger. De som fikk ta en halvtimes lur hadde 84. Vinnerne var dermed kaffedrikkerne med kun 27 krysninger.

Men det som forbauset forskerne mest var at effekten av en kopp kaffe eller en blund så ut til å variere med alderen.

Middelaldrende bilførere mellom 40-50 år kjørte best på kaffe. Koffein reduserte risikoen for farlige situasjoner med 89 prosent. En kjapp halvtime med søvn minsket sjansen med kun 23 prosent.

Les flere temasaker fra Helsenett.no:
Øresus - Hva hjelper?
Tidspress gir psykiske plager
Tidlig insulin mot diabetes 2

For unge bilister i 20-25-årsalderen var det nesten like bra å kjøre til siden og sove som å drikke kaffe. Søvn og kaffe senket sannsynligheten for farlige krysninger med henholdsvis 66 og 74 prosent.

Årsaken er trolig at de unge deltakerne sover tyngre enn de eldre og får dermed mer ut av halvtimen med søvn.

Forskerne understreker imidlertid at det tryggeste alternativet alltid vil være en god natts søvn.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere