RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Erick-Christian Ahounou (AP Photo)

Svært få fly styrtet i 2003

Sist oppdatert:
2003 var et av etterkrigstidens tryggeste år i lufta. «Bare» 677 mennesker omkom i 25 ulike flystyrt rundt omkring i verden.

Bare i 1954 og 1984 har det vært tryggere å fly sivile passasjerfly i verden. De to årene omkom henholdsvis 648 og 644 passasjerer og mannskap. I fjor omkom 677 - de fleste (140) ombord på Union des Transports Africains de Guinée (UTA) sin 27 år gamle Boeing 727 i Cotonou, Benin.

2003 - tredje tryggeste

I Vest-Europa (to dødelige havarier), Øst-Europa (tre), Nord- og Sør-Amerika (ti) har trenden vært meget god de siste seks årene.

Dog har Afrika de største utfordringene - der de med kun 3 prosent av verdens takeoffs hadde 28 prosent av alle ulykkene med omkomne. Her har aldrende materiell ofte vært utsatt. Trenden er dessverre økende.

Flere saker fra Boarding.no
Den generelle hovedårsaken til flyulykkene ifjor, var så kallt " kontrollert flyging inn i terrenget" - noe som innebærer at et luftdyktig fly med positiv kontroll av mannskapet flyges i bakken eller i sjøen. Bakgrunnen for dette er normalt at mannskapet er "ukjent" med sin possisjon eller "er konsentrert om annet enn navigasjonen". 2003 gav 9 slike crash (36 prosent) på global basis.

Innflyging og landing gav åtte ulykker ifjor - en fase av flygingen som særlig før gav et langt større antall hendelser.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere