RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sykehusene prioriterer pasienter som klager

Oslo (NTB): Tall fra Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) viser at det nytter å klage når sykehus ikke behandler pasienter innen fristen.

Tall fra Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) viser at 2.200 pasienter i fjor klaget på at fristen som var satt for deres behandling, var brutt. Det skriver Aftenposten.

Regelverket fungerer slik at når HELFO mottar klage fra en pasient som har fått brutt fristen, tar HELFO kontakt med sykehuset og gir én dags frist på å finne time innen 14 dager. Hvis sykehuset ikke klarer det, hjelper HELFO pasienten til å få behandling ved et annet sykehus enten i Norge eller i utlandet. Sykehuset som brøt behandlingsfristen i utgangspunktet, får regningen.

HELFOs tall fra i fjor viser at det nytter å klage. I over 60 prosent av tilfellene klarte sykehusene likevel å finne en plass til pasientene innen ti virkedager etter at HELFO tok kontakt.

- Dette tyder jo helt klart på at sykehuset da rydder plass til den som har klaget, til fordel for en annen som står i køen. De har jo ikke ledig, ubrukt kapasitet, sier fylkeslege Petter Schou i Oslo og Akershus.

Han skal nå granske ventelistesaken ved Oslo universitetssykehus. (©NTB) (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere