RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
FØR OG ETTER: Fransk-svenske Filippa Hamilton har unektelig blitt gjort slankere i Ralph Laurens nye kampanje (til høyre).
FØR OG ETTER: Fransk-svenske Filippa Hamilton har unektelig blitt gjort slankere i Ralph Laurens nye kampanje (til høyre). Foto: Faksimile (Supermodels.nl/Photoshop Disasters)

Syltynn modell skaper furore

Synes du dette er en bra photoshop-jobb?

(SIDE2): Ralph Laurens siste kampanje med den kvinnelige modellen Filippa Hamilton karakteriseres som en photoshop-katastrofe av nettstedene Boing Boing og Photoshop Disasters.

Og når en tar en titt på de noget retusjerte bildene, er det kanskje heller ikke så rart?

Få nytt fra Side2: Klikk her!

Ralph Lauren til sak
Sakens kjerne er en fersk kampanje for Ralph Laurens «Blue Label», hvor den fransk-svenske modellen har blitt hengt ut på de nevnte nettstedene som en dårlig kvinnelig rollemodell.

«Dude, hodet hennes er større enn hoftene», skriver Xeni Jardin hos Boing Boing.

Slike «fornærmelser» vil tydeligvis motegiganten ikke ha noe av, og har besvart hetsen med å anmelde Boing Boing og Photoshop Disasters for brudd på opphavsrettsloven som gjelder digitale medier.

Gjør motstand
Som respons postet Boing Boing et nytt innlegg, hvor de gjør narr av klesmerkets desperate forsøk på å dekke over tabben.

«Opphavsrettsloven gir dere ikke retten til å true deres kritikere for å påpeke et problem ved deres reklame. Dere burde visst bedre. Og hver gang dere truer med å saksøke oss for slike ting, vil vi:

a) Reprodusere den originale artikkelen, slik at våre lesere får tatt en lang titt på den

b) Publisere truslene deres, slik at det vil dukke høyt opp i søkemotorer, hvor andre mennesker dere har truet kan finne det

c) Tilby modellene deres næringsrik mat, som suppe og sandwicher».

Går moteskaperne for langt i sine reklamekampanjer? Si din mening i kommentarfeltet!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere