RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

System for fall

Sist oppdatert:
Mediene, annnonsørene og mediebyråene går rundt og skuler på hverandre, og snakker om gangstermetoder, men ingen tør gjøre noe.

Denne uken hadde Propagandas redaktør gleden av å lede en debatt om medieprovisjoner i regi av Mediaforum. Jeg vet ikke om publikum ble så mye klokere av debatten. Sant å si vet jeg ikke hvor mye jeg forsto selv.

Men såpass forsto jeg: Debatten er full av paradokser. Mediebyråene sier de ikke har noen som helst prestisje knyttet opp til dagens provisjonssystem. Likevel går de i krig for systemet gang etter gang. Hvorfor det da? Det måtte være enklere å etterkomme annonsørenes ønsker.

Annonsørene sier de vil vekk fra dagens system. Likevel handler de hos mediebyråene daglig. Hvorfor det da? Ingen tvinger annonsørene til å handle tjenester hos mediebyråene. Det kan da ikke være vanskelig å stoppe og handle hos byråene.

Mediene liker heller ikke dagens system, men frykter alternativene enda mer enn de misliker dagens system. Mange er fortsatt skremte av Kåre Valebrokks mislykkede forsøk å gå ut av systemet da han var sjef for Dagens Næringsliv. Mediene liker ikke mediebyråene, men tør ikke legge seg ut med dem.

Mediene, annonsørene og mediebyråene er altså tre partene som går rundt og skuler på hverandre. Annonsørene stoler ikke på medierådgiverne. Ifølge Anfo får mediebyråene 80 prosent av sine inntekter fra mediene. Det skulle bare mangle at annonsørene ikke stoler på rådgivere som får betalt av motparten.

Mediene lever av annonsinntektene som kanaliseres gjennom byråene. De misliker selvsagt rabattene og provisjonene som byråene forlanger, men vil ikke være annonsekronene foruten. Så de banner og blar opp, dette er "protection money".

Propaganda forstår at annonsørene ønsker et system der de betaler honorarer for mediebyråenes tjenester. Det er ryddig, og ligner andre konsulentbransjer.

Grunnen til at byråene stritter i mot kom frem under Mediaforums debatt: Arbeidsplasser vil bli borte. Hverken mediebyråene eller etablerte medier ser seg uten videre tjent med endringer i dagens system.

Vi tror likevel vi kan se hvilken vei det går til slutt, med eller uten Konkurransetilsynets hjelp:

Det går den veien Al Capone gikk, over i historien.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere