RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Thinkstock

Syv daglige helsesynder

Sist oppdatert:
Å sitte på toalettet er en av dem.

(SIDE2): Dine daglige rutiner kan faktisk gjøre helsen din dårligere, skriver Daily Mail.

Alle vet at det å røyke, drikke alkohol, og å spise junkfood er dårlig for oss. Men det viser seg at det også er andre vaner - som tidligere har blitt sett på som normale, faktisk har en dårlig effekt på kropp og helse.

1. Å sitte på toalettet
En studie av israelske forskere, publisert i Digestive Diseases and Sciences, viser at det å sitte med bena så tett inn til kroppen som mulig, er en mer naturlig posisjon å bruke når man sitter på toalettet. Dette kalles «squatting» på engelsk, og kan sammenlignes med knebøy eller «å sitte på huk» på norsk.

Å sitte på huk over toalettet, istedenfor å sitte i den vanlige stillingen, reduserer risikoen for hemoroider, og fordøyelsesproblemer, samt hevelser i magen.

Charles Murray, som er lege ved Royal Free Hospital i London, gir dette rådet til alle pasienter som har problemer med magen.

- Sett en høy skammel under bena. Hvis du hever bena når du sitter på do, vil det føre til kortere besøk, og mindre belastning på kroppen, sier Murray.

Det å sitte med bena nært inntil overkroppen når man sitter på toalettet er vanlig i andre deler av verden. For eksempel i Japan har de toaletter hvor skålen ligger nede i gulvet, og er dermed tilpasset denne sittestillingen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

2. Å sove 8 timer i døgnet
Tidligere har man trodd at om man sover åtte timer om natten, så vil man føle seg opplagt og uthvilt dagen etter. Men ifølge professor Jim Horne, fra Loughborough University sitt søvnovervåkingssenter, kan dette føre til at du blir mer trøtt dagen etterpå.

- Vi har utviklet et veldig fleksibelt søvnsystem. En liten powenap på rundt 15 minutter midt på dagen, kan være like effektivt som en ekstra time om natten, sier han til Daily Mail.

For hundre år siden var det å sove om dagen veldig vanlig.

- De tok seg en liten lur på rundt to timer tidlig på kvelden. Så spiste de kveldsmat og var sammen med sine venner eller familie. Så gikk de til sengs rundt midnatt, og da sov de i tre til fire timer. Klokken 4 om natten, sto de så opp, for å be. Så sov de et par timer til, før solen sto opp. Dette tilsvarer rundt 7 timer søvn i døgnet. Mange tror at det å være våken om natten forstyrrer søvnen, men det i seg selv er faktisk destruktivt for kvaliteten på søvnen.

For eksempel når du våkner i 3-tiden om natten, og ligger der og er veldig stresset for ikke å få sove igjen. Dette gjør deg mer våken, når du egentlig burde vært avslappet.

- Hvis hulemenn hadde sovet hele natten, ville de blitt spist levende, sier Lowe.

3. Å skylle munnen etter tannpuss
- Når du renser munnen etter tannpuss, forsvinner den beskyttende fluoren som sitter igjen fra tannkremen, sier tannlegen Phil Stemmer.

Man skal også unngå å drikke minst en halvtime etter man har pusset tennene.

Det kan føles litt rart å ikke skylle tennene etter tannpussen, men du blir fort vant til det.

- Jeg tar ikke engang vann på tannbørsten min, før jeg begynner å pusse. Det kan være ødeleggende for tannkremen. Det finnes nok væske i munnen din fra før av, så du trenger ikke ekstra vann, sier Stammer.

Den beste rutinen for tannpuss er å børste tennene før hvert måltid, for så å friske opp munnen etter måltidene med et alkoholfritt munnskyllevann.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LES MER: Får du ikke sove?

4. Å dusje hver dag
Å være overopptatt av personlig hygiene, kan ødelegge huden vår, ifølge Nick Lowe, som er dermatolog ved Cranley Clinic i London.

- De fleste mennesker vasker seg altfor mye. De bruker for varmt vann, og for sterk såpe. Dette kan frarøve huden sine naturlige oljer, og resultatet blir tørr, sprukken hud. Du kan til og med få infeksjoner, sier Lowe.

- For de fleste av oss, er det lang ifra nødvendig å dusje hver dag.

Hvis du er en av dem som ikke klarer å starte dagen uten en dusj, burde du i alle fall passe på å dusje i kaldere vann, og bruke en såpefri dusjgelé.

5. Å puste feil
Ettersom vi blir eldre, utvikler vi en mer dårligere måte å puste på. Nemlig å puste med brystet. Heldigvis kan vi trene opp kroppen, slik at den går tilbake til å puste riktig, altså med magen.

Spør hvem som helst om de kan ta et dypt pust, og du vil se på brystet deres at de trekker inn luft. Men dette er helt feil.

- Når vi er babyer, så puster vi med magen. Da får man brukt hele lungekapasiteten, sier psykoterapist Neil Shah.

- Vi bruker ikke de nederste delene av lungene når vi blir eldre, og dette gjør at lungene som ligger helst nederst ikke får frisk luft. Det er de nederste delene av lungene som inneholder de varmeste og våteste blodårene. Derfor er det den nederste delen som gir mest oksygen til blodet, sier han.

Øv på å puste riktig, ved å prøve å få magen til å heve seg når du puster inn. Holdt brystet relativt stille, og se for deg at magen er en ballong som skal fylles med luft.

- Du burde puste rundt 12-20 ganger i minuttet, med korte pauser mellon inn- og utpust. Bare et par minutters øving om dagen, kan få en stor effekt for helsen don. Det kan redusere både stress og blodtrykk, sier Shah.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LES OGSÅ:Dropp disse slankerådene

6. Å slappe av etter middag
Hvis du er slapp om kvelden, eller spiser før leggetid, så kommer kroppen din til å ta til å ta opp mer fett.

De fleste av oss gjør det; etter en travel dag spiser vi en rask middag, for så å slappe av på sofaen et par timer, før vi går og legger oss.

Det du burde gjøre er å spise mest om morgenen. Spis en stor frokost, og da vil du mest sannsynlig forbrenne dette i løpet av dagen.

- Hvis du vil spise klokken 20.00 om kvelden, kan du i alle fall ta deg en 20 minutters gåtur etterpå. Da minsker du risikoen for å legge på deg, sier ernæringsfysiologen Claire MacEvilly.

MacEvilly legger til at når man ønsker å gå ned i vekt, er det viktig å spise regelmessige, små måltider.

7. Å vaske
Husarbeid kan faktisk være skadelig for helsen din.

Forskere i USA testet over 100 mennesker, og fant ut at de som hadde hovedansvaret for husarbeidet i hjemmet, hadde bemerkelsesverdig høyere blodtrykk, enn de som overlot det til partneren sin.

Undersøkelsen, som ble publisert i tidsskriften Psycosomatic Medicine, foreslår at det ikke er arbeidet i seg selv som får blodtrykket til å stige, men at det er stresset og bekymringen over de ventende huspliktene.

En studie fra Spania, som ble utført i en tidsperiode på ni år, undersøkte 3500 mennesker i forskjellige land i Europa. De fant ut at de som var regelmessig eksponert for rengjørringssprayer, hadde 40 prosent større sjanse for å få astma.

(Kilde: Cracked.com)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere