RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ta nyttårsforsettene på forskudd

Sist oppdatert:
Er du en av dem som alltid skal spise sunnere og trene mer, bør du ta en titt her.

(BIIPMAG): På tampen av hvert år omgir vi oss med utmattende mange «jeg skal», «jeg bør» og «jeg må» for de kommende kalendermånedene. Ofte svinner motivasjonen hen sammen med minnene fra en våt nyttårsfeiring, og forsettene er glemt. Prøv noe nytt i år!

  • Her er 5 måter å komme i gang på, 5 tips å følge i hverdagen og 5 supermatvarer for en sunn kropp:

5 MÅTER Å KOMME I GANG PÅ:
Du har lovet deg selv at i år skal du spise sunnere, trene mer og nå målene du har satt deg. Men hvordan starter du? Vi gir deg tipsene.

Spis frokost
Det høres kanskje rart ut, men det er sant: folk som spiser frokost spiser mindre resten av dagen enn de som ikke spiser frokost. Spesielt hvis en del av frokosten består av fullkorn, som er veldig næringsrikt. Havregryn for eksempel, er fullpakket med fiber og vitaminer, og er et godt frokostvalg. Topp med kanel eller nøtter.

Bruk bena
Lurer du på hvordan besteforeldrene dine kunne se så bra ut på alle de gamle bildene? Det er fordi de gikk så mye! Ifølge ekspertene skal man helst gå 10 000 skritt om dagen. Det er ikke alltid man får til 10 000 skritt hver dag, men gjør det til en vane at du går dit du skal. Istedenfor å kjøre til butikken, så tar du bena fatt. Gå hjem fra skolen med vennene dine, og spør foreldrene dine om du kan gå tur med hunden istedenfor å vaske opp. Før du vet det, så sniker du inn 10 000 skritt om dagen.

Unn deg selv en sunn søtsak
Blåbær er kjempesunt og inneholder masse antioksydanter, mye mer enn andre bær og frukter. Spør foreldrene dine om de kan kjøpe med litt blåbær, friske eller frosne, neste gang de er i butikken. Spis dem alene, ha det på brødskiven eller rør dem inn i litt yoghurt. På denne måten får du i deg masse antioksydanter og søtsuget blir mettet. Spiser du yoghurt i tillegg får du også i deg masse kalsium.

Dress for success
Du kjenner vel til følelsen av at man burde trene, men klarer ikke helt å komme seg av gårde på trening? Trikset er å ta på seg treningstøyet. Når du først har kledt på deg løpebuksene og joggeskoene, så passer det dårlig å sette seg ned med Playstation Wii. Da er det mer sannsynlig at du faktisk tar deg en treningsøkt.

Bruk 50 prosent regelen
Du har sikkert hørt og lest om hvordan behandlet mat er årsaken til mange helseproblemer. Men vi fortsetter å spise det fordi det smaker så godt. Mat uten tilsetningsstoffer smaker veldig godt det også, men det kan være vanskelig å motstå potetgull hvis man virkelig har lyst på det.

Prøv å kutte ned denne type mat med 50 prosent. Hvis du drikker brus i lunsjen og spiser en sjokolade etter skolen, så dropp en av disse to. Du finner kanskje ut at du ikke trenger dette så mye som du trodde, men samtidig har du fortsatt «lov» til å spise en sjokolade hvis ikke noe annet funker.

5 TIPS Å FØLGE I HVERDAGEN:

Brød: Gå for de grove alternativene. Sjekk ingrediensene, står hvetemel som nummer en eller to, dropp det. Velg gjerne et brød med speltmel.

Pålegg: Velg de lettere variantene. Mager ost, syltetøy uten sukker og bytt ut salamien med skinke eller kalkunpålegg.

Middagsmat: Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig, hamburgeren med kyllingfilet og må du ha pizza, så lag en salat ved siden av.

Drikke: Ikke drikk alkohol på hverdager. Begrens juicedrikking til et glass om dagen.

Frukt og grønt: Spis det!

Proteiner hjelper til med å stabilisere blodsukkeret, stimulere stoffskiftet og holde deg mett

Prøv gjerne å endre tankemønster. Ikke tenk «jeg skal slanke meg og ikke spise ...», tenk heller «jeg skal spise mer av ...». For eksempel:

5 SUPERMATVARER FOR EN SUNN KROPP:

Grapefrukt
Mange studier bekrefter grapefruktens sunne rykte, blant annet en studie som ble gjort i California som undersøkte hvilken effekt grapefrukten hadde på vekten. Studiet viste at hvis du spiser en halv grapefrukt før et måltid, så kan det faktisk hjelpe folk med å gå ned i vekt. En halv grapefrukt inneholder bare 39 kalorier.

Både selve frukten, grapefruktkapsler og grapefruktjuice har en helsemessig effekt, men best er det å spise den naturlig. Den smaker gjerne litt bittert, men man kan strø litt fruktsukker på slik at den blir søtere.

Grapefrukt inneholder også stoffer som motvirker kreft, blant annet lykopen.

Sardiner
Først av alt så er sardiner fulladet med proteiner, som hjelper til med å stabilisere blodsukkeret, stimulere stoffskiftet og holde deg mett.

Sardiner er også rik på Omega-3, som ikke bare styrker hjerte og kretsløpet, men hjelper også på humøret. Det gjør deg faktisk i bedre humør – og er man i godt humør pleier man heller ikke å trøstespise!

Sardiner er i tillegg lett å få tak i, enkelt å lage til og billig.

Grønn te
Grønn te er jo ingen matvare sådan, men det er utrolig sunt, inneholder masse antioksydanter og det er et naturlig middel hvis du ønsker å gå litt ned i vekt. Grønn te er i tillegg veldig sunt for hjertet, og det regulerer blodsukkeret og kroppstemperaturen.

Og det stopper ikke her. Teen virker også positivt på stoffskiftet i kroppen og gjør at forbrenningen av fett går raskere – det er derfor grønn te blir forbundet med vektkontroll.

Noen studier viser at man burde drikke hele fem kopper grønn te om dagen. Og som om alt dette ikke var nok, så virker teen også som et naturlig antistressmiddel.

Gresskar
Du forbinder kanskje gresskaret med Halloween, men denne grønnsaken er kanskje et av de beste hjelpemidlene hvis du ønsker å kvitte deg med noen kilo. Gresskar er nemlig stappfullt av fiber og inneholder bare 40 kalorier. Utallige studier bekrefter at et høyt inntak av fiber er forbundet med mange helsefordeler, inkludert vektkontroll.

Gresskar er kanskje også noe av det aller letteste å tilberede. Og det finnes flere måter å gjøre det på. Man kan strø på kanel, muskat eller litt fruktsukker for å gjøre den søtere. Eller hva med litt mandler?

Du kan trygt gjøre gresskar til den aller beste slankematen – det er både mektig og smaker godt.

Økologisk kjøtt
Kjøtt kan være veldig bra for deg – hvis ikke det inneholder antibiotika, steroider og hormoner. Økologisk kjøtt betyr null kunstgjødsel og sprøytemidler til dyrking av fôr, og ekstra krav til dyrevelferd.

Kjøtt inneholder mye protein, som er viktig for kroppen. Det finnes flere grunner til at proteinkurer er assosiert med å holde kroppen i form – protein stimulerer stoffskiftet, holder deg mett litt lenger og minsker trangen til å overspise.

Rådet er derfor – spis økologisk, så får du alle helsefordelene ved å spise kjøtt, men slipper de usunne sprøytemidlene.

SISTE FRA biipMag:
Er du trist?
Er billigsminken bra?
Se Poshs rare reklamefilm

Så nerdete er World of Warcraft

GÅ TIL FORSIDEN HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere