RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tam brusgigant

Sist oppdatert:
Kongen blant markedsførere ligger nede. Kampanjene fungerer ikke lenger. Nå tar Coca-Cola affære.

Coca-Cola er fortsatt en av de absolutt sterkeste merkevarene i verden. Men de siste årene har det rett og slett ikke fungert på markedssiden hos brusgiganten.

De siste årene har vi vært vitne til en rekke tamme Cola-kampanjer. Litt "Enjoy" og litt "Life Tastes Good". Kjønnsløst, tannløst og fargeløst.

Analytikere Financial Times har snakket med mener årsaken er desentralisering av markedsavdelingen. Tidligere ble det meste håndtert fra Atlanta - nå ligger ansvaret hos de geografiske underavdelingene. Med god tro på mantraet tenke globalt og handle lokalt satset nemlig Coca-Cola på at reklame utviklet der den skulle vises ville øke effektiviteten.

Den strategien fungerte ikke.

Bruskjøpere lot seg ikke forføre av kampanjene - og dermed falt markedsandelen i flere geografiske områder.

Reklamebyrået McCann-Erickson, som har vært Cola-Colas hovedbyrå i en årrekke, har også fått svi. Mange mener byrået har blitt lat av det trygge samarbeidsforholdet.

Nå ansetter Coca-Cola en ny markedssjef på topp. Han heter Daniel Palumbo og kommer fra Kodak, der han blant annet utviklet konseptet "Share Moments, Share Life". En av Palumbos viktigste oppgaver blir å gjenskape den emosjonelle appellen Coca-Cola har hatt med sine forbrukere. Selskapet har allerede flyttet sin reklamekonto til WPP-eide Berlin Cameron/Red Cell og satser nå på utradisjonelle kommunikasjonsmetoder. Det handler om sponsing, fellesprofilering og finansiell investering i mediekanaler.

Det er vanskelig å tro at Coca-Cola ikke vil komme seg opp av bølgedalen. "The Real Thing" har fortsatt en unik posisjon hos brustørste mennesker over hele verden. Men kanskje er dette et klassisk eksempel på at selv den beste i klassen må jobbe kontinuerlig for å holde seg på topp.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere