RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tandberg Data med resultatvarsel (Ny)

Sist oppdatert:
Tandberg Data og Gudmundur Einarsson var ute med et resultatvarsel fredag morgen. Sjekk saken her
Tandberg Data fikk et driftsresultat i fjerde kvartal på minus 9,7 millioner kroner. Driftsresultatet inkluderer regnskapsmessige valutaeffekter og spesielle poster på 6,2 millioner kroner.

Må ta Storage-tap

Hovedårsaken til det svake tallet i fjerde kvartal er at Tandberg Data må resultatføre 18,1 prosent av tapet i Tandberg Storage. Bakgrunnen er at Tandberg Data har kjøpt seg opp til en eierandel på 34 prosent av aksjene i Tandberg Storage, hvorav 15,9% er kjøpt på termin.

- Tandberg Data har nå avklart at det vil være riktig å betrakte Tandberg Storage som et regnskapsmessig tilknyttet selskap, skriver Tandberg Data.

Ettersom Tandberg Storage hadde et betydelig negativt resultat ga dette en negativ resultateffekt på 7,9 milllioner kroner i fjerde kvartal for Tandberg Data.

- Denne effekten er kun regnskapsmessig og har ingen kontantstrømseffekt, heter det i meldingen fra Tandberg Data.

Omsetning som guidet

Tandberg Data melder videre at selskapets omsetning og bruttomargin i fjerde kvartal, målt i dollar, var på linje med guidingen i tredje kvartal.

Omsetningen i fjerde kvartal havnet på 26,65 millioner dollar, mens bruttomarginen havnet på 28 prosent i fjerde kvartal.

Regnskapsmessige valutaeffekter påvirker resultatet i
fjerde kvartal negativt. Tandberg Datas regnskapsmessige valutatap er på totalt 6,0 milloner kroner, fordelt med 2,3 millioner kroner på bruttomarginen og 3,7 millioner kronerpå finans.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere