RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: - Nye utfasingregler gir liten effekt

Sist oppdatert:
FNs maritime organ IMO vedtok i forrige uke nye regler som fremskynder utfasingen av eldre tankskip med enkle skrog. Effekten bli imidlertid litenpå kort og mellom lang mener Lorentzen & Stemoc
Hovedendringene i IMOs regelverk for tankskip var at såkalte kategori I tankskip, skip bygget før Marpol-reglen kom i 1981, skal fases ut allerede i 2005, mens de senere bygde tankskipene med segrerte ballasttanker kategori II og III skal fases ut i 2010.


Når det gjelder kategori II og III er det imidlertid et par viktige modifikasjoner. Har skipene doble sider eller bunn kan de seile til fylte 25 år eller frem til 2015. 25 års regelen gjelder også etter 2015.

Videre så er det ikke slik at tankskipene i kategori I og II automatisk blir utstengt etter 2005 eller 2010, for det vil nemlig være opp til den enkelt flaggstat nekte skipene å seile videre. Videre kan den enkelte terminalstat nekte skipene å gå i land etter utfasingsdatoene.

Dett er noe Frontline har signalisert at de kommer til å utnytte. Frontline-sjef Oscar Spieler sa til iMarkedet tidligere denne uken at akter å seile sin tidlig 1990-talls skip med enkle skrog også etter 2010.

IMO laget også nye regler for frakt av tungolje ombord skip med enkle skrog, som forbyr slike skip å frakte tungolje etter 2005. Ifølge skipsmeglerhuset Lorentzen & Stemoco vil dette få minimalt å bety for de to største tankskipsegmentene, VLCC'er og suezmax'er.

L&S mener det er vanskelig å kvantifisere de nye reglene, men mener at de nye reglene ikke vil gi noe dramatisk ny effekt i forhold til det gamle regelverket vedtatt for et par år siden.

Det er først i 2010 at er snakk noe dramatisk bortfall av tonnasje, og selv i 2010 vil skipene eventuelt fases bort gjennom året avhengig av bygge dato. Dette gir ifølge L&S rederne god til å bygge opp ny tonnasje.

For suezmax så er ordreboken så stor at skipsmeglerhuset ikke ser noen problemer med replassering av utfaset tonnasje.

- Vi mener at de nye reglene vil ha liten effekt i fraktmarkedet på kort og mellomlang sikt, konkluderer L&S.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere