RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Aktiviteten er tilbake

Sist oppdatert:
Etter null aktivitet mandag og tidlig tirsdag, er det nå igjen aktivitet i VLCC-markedet i Midtøsten. Raten ser foreløpig ut til å holde. Det er klar aktivitetsøkning i suezmax-markedet
Det er meldt fire VLCC-slutninger i den Arabiske Gulf det siste døgnet, og ratene ser foreløpig ut til å holde nivåene over worldscale 70.

Den 1993-bygde VLCC'en Sunrise Jewel er meldt sluttet til Sør-Korea på ws 71,25 med en last på 275.000 tonn. Skipet laster 29. september. Videre er den 1990-bygde Napa tilhørende World-Wide Shipping tilbake i markedet etter sprekkproblemer tidligere i sommer. Skipet får meget svake ws 50 for en reise til Vesten. Skipet laster 17. september. En slutning meldt til India på ws 75.

I Vest-Afrika faller VLCC-raten nå til ws 50, ned 2,5 punkter. VLCC'en laster 5. oktober.

Det er i suezmax-markedet det har vært fart det siste døgnet. Det er meldt hele 11 slutninger i det indre Middelhav og Svartehavet. Ratene ligger uendret i området ws 77,5 til 82,5. Det er lastedatoer i midten av september som går.

I Vest-Afrika er det meldt tre slutninger, og raten ligger uendret på ws 80, lastedatoer i andre halvdel av måneden.

I Nordsjøen er det gjort to slutninger på henholdsvis 80 og 82,5 til østkysten av USA. Det er ingen endring fra tidligere.

Det har også vært god aktivitet i Midtøsten, og raten ser foreløpig ut til å holde det nye nivået etablert før helgen på ws 100. Blant slutningen er Front Comor som får ws 100 for en reise med 130.000 tonn til Kina. Skipet laster 21. september.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere