RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Aktivitets- og ratefall

Sist oppdatert:
Det har vært et markert fall i aktiviteten i den Arabiske gulf det siste døgnet, og ratene er svakt ned. Suezmax-ratene faller videre i Vest-Afrika
Det er meldt kun to VLCC-slutnigner i Gulfen det siste døgnet etter god aktivitet og rateoppgang i begynnelsen av uken. Raten ser ut til å komme under press igjen.

Blant annet er 1986-bygde Cosmo Venus meldt sluttet fra Gulfen til Singapore på ws 130. Det er ned 56-punkter fra tilsvarende slutniger denne uken. Skipet laster 240.000 tonn 22. april.

Det er ingen VLCC-slutnigner i Atlanterhavet.

I suezmax-markedet ser krisen i Nigeria ut til å presse ratene ytterligere i Atlanterhavet. Nå meldes det slutninger på ws 130-nivå til østkysten av USA fra Nordsjøen, som er et klart fall fra nivåer over ws 200 for en uke siden. Det er meldt fire slutninger, blant annet Front Granite som får ws 130 for en reise til østkysten av USA. Skipet laster 15. april.

I Vest-Afrika er det meldt kun ens lutning til ukjent rate. Fortsatt helt dødt i det indre Middelhav og Svartehavet, slik det har vært hele uken.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere