RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Aktivt nybyggingsmarked

Sist oppdatert:
Det har vært en ny aktiv uke i nybyggingsmarkedet for tankskip, mens opphuggingsmarkedet har tørket helt inn
Ifølge Fearnleys ukesrapport ble det inngått avtaler om bygging av tre VLCC'er den siste uken.

Greske Kristen Navigation har plassert en ordre ved sørkoreanske Daewoo på en 300.000 tonner. Skipet skal leveres i 2005, og prisen er oppgitt til 65 millioner dollar.

Videre skal MingWah ha inngått en intensjonsavtale med japanske Universal om bygging av to 300.000 dødvekttonn store VLCC'er. Planlagt levering er i 2005 og 2006.

Universal, som er et joint-venture mellom NKK og Kawasaki inngått i 2001, har overtatt NKKs skipsverftsdivisjon.

Universal skal også ha fått en ordre på en suezmax fra greske Dynacom den siste uken. Prisen på 153.000 dødvekttonneren er 46,5 millioner dollar, melder Fearnleys.

Det er ikke meldt om salg av tankskip til hugging den siste uken, men tre gamle ULCC/VLCC er likevel på vei ut av markedet. John Fredriksen har solgt sin privat eide ULCC Sea World til jordanske SBG for 18 millioner dollar. Det 491.00 dødvekttonn store skipet skal brukes til lagerformål.

SBG har også kjøpt den 1976-bygde VLCC Arcadian I for konvertering til lagerskip. Prisen er oppgitt til 8 millioner dollar.

Japanske Modec har på sin side kjøpt den 1976-bygde ULCC Tina på 355.000 dødvekttonn- Dette skal også konverteres til offshorebruk. Prisen var 9,75 millioner dollar.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere