RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: All tonnasje sluttes

Sist oppdatert:
VLCC-ratene nådde nesten 100.000 dollar dagen sist uke, og så nær som all tilgjengelig VLCC-tonnasje er sluttet for november. Dette legger et sterkt grunnlag for markedet også den neste uken
Ifølge P.F. Bassøes ukentlige markedsrapport, så lå ratene for VLCC'er fra den Arabiske GUlf til Sør-Korea til Fjerne Østen på worldscale 152,5, som er nær en dobling i løpet av sist uke. Raten tilsvarer drøye 95.000 dollar pr. dag.

Bassøe mener at befrakterne nå heller slutter skip i frykt for å mangle tonnasje, enn å bry seg om at rederne fortsetter å presse opp ratene. Slik det ser ut for november, mener Bassøe at alle tilgjengelige skip faktisk blir sluttet. Dette har medført at fokus har skiftet over på på suezmax'ene som alternativ øst for Suez-kanalen.

Suezmax-ratene i området ligger nå på 50.000 dollar pr. dag fra Gulfen, og Bassøe mener at trenden i begge markeder er stram også for denne uken.

I Atlanterhavet har også ratene styrket seg noe for VLCC'ene. Det sluttes nå på ws 130 fra Vest-Afrika til USA, noe som gir knappe 80.000 dollar pr. dag. Suezmax'ene får på sin side rundt 48.000 dollar dagen.

Suezmax-ratene i det Indre Middelhav er fortsatt knallsterke, og det sluttes på nivåer rundt ws 160, som gir knappe 60.0000 dollar pr. dag på timecharterbasis.

Det er naturlig nok ikke rapportert noen salg av gamle supertanker til opphugging den siste uken.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere