RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Bedre i suezmax

Sist oppdatert:
Det er totalt dødt i VLC-markedet i Midt-Østen, ingen slutninger er meldt. Derimot er det mer fart i suezmax-markedet, spesielt i det indre Middelhav
Ingen VLCC-slutninger er rapportert i den Arabiske Gulf det siste døgnet, og det bare bekrefter mangelen på aktivitet og utsiktene til en videre korreksjon nedover av ratene.

I Vest-Afrika holder imidlertid ratene seg og det er meldt tre VLCC-slutninger det siste døgnet, blant annet to til US Gulf. Raten er oppgitt til ws 135, som er på nivå med forrige uke. Det gir en dagrate på omkring 74.000 dollar dagen.

Tankers-skipene laster 6. mars, mens et tredje, 1996-bygde Sunlight Jewel får ws 115 for en reise til Taiwan 10. mars. Dette er de første mars-lastene som er meldt.

Igjen er det suezmax-markedet som har de gode nyhetene, og da spesielt det Indre Middelhav/Svartehavet. Frontline og Alliance Chartering skal ha sluttet to skip på henholdsvis ws 210 og 225 fra Svartehavet. Dermed bekreftes det sterke nivået i regionen. Det er totalt fem slutninger meldt i området.

Også i Gulfen er det suezmax'ene som holder aktiviteten oppe. Fem slutninger i regionen er med lastedatoer i midten av februar. Raten ser ut til å holde seg på ws 155-nivå øst til Kina. Frontline/Alliance står for to av slutningene.

To slutninger er meldt i Nordsjøen, blant annet et skip tilhørende Alliance. Det får ws 167,5 for en reise til USA, og laster 15. februar. Raten er omtrent som tidligere. Stille i vest-Afrika med kun en last og den under eget program.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere