RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Befrakterne utsetter laster

Det er fortsatt stille i VLCC-markedet, og det skyldes ifølge Fearnleys at befrakterne utsetter laster i håp om lavere rater
Sist oppdatert:
Det går frem av skipsmeglerhusets ukesrapport.

- Det ser ut til at mange befraktere forsøker å renominere laster for slutninger på senere datoer. Den kumulative effekten av denne øvelsene kan bli at befrakterne vil klare å sikre seg tonnasje på litt lavere nivåer dersom de klarer å arrangere datoer for perioder hvor det er mer skip tilgjengelig, skriver Fearnleys om det som skjer i VLCC-markedet for øyeblikket.

Det har vært minimal aktivitet denne uken etter at det stilnet av i slutten av forrige.

Ratene har foreløpig holdt seg, men aktivitetsoppsvinget som var ventet har altså uteblitt.

Ifølge Fearnleys får moderne VLCC'er nå ws 155 for reiser til Japan, ned 5 punkter fra uken før. På de litt kortere reisene til Singapore, er raten ned tilsvarende til ws 160-nivå. Vestover ligger raten på ws 118,5, ned 2,5 punkter.

Det skal være ventet 33 ledige VLCC'er i Midt Østen de neste 30 dagene, mot 25 for en uke siden. Tallet inkluderer ikke Tankers' og Frontlines skip.

Fearnleys forventer at så lenge situasjonen i Venezuela fortsette, vil presset oppover på VLCC-ratene opprettholdes. Det er nå flere VLCC'er enn normalt som sluttes på lange reiser vestover.

I suezmax-markedet har ratene falt 15 punkter til ws 175 i Vest-Afrika. Det skal være mangel på nye laster som er årsaken.

I Middelhavet har også ratene falt litt denne uken, men ligger fortsatt over ws 200-nivået. Det forventes ny oppgang i slutten av denne uken, når ytterligere laster for Svartehavet annonseres.

Ingen store tankskip er rapportert solgt til opphugging den siste uken.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere