RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Befraktersiden nær uendret i 2002

Sist oppdatert:
Konsentrasjonen enkelt fryktet skulle oppstå på etterspørselsiden i stortankmarkedet, materialiserte seg heller ikke fjor. Styrkeforholdet mellom de store befrakterne er nær uendret, mens aktiviteten falt
I januar i fjor publiserte skipsmeglerhuset Poten & Partners en analyse som konkluderte med at dominansen til de ti største befrakterne i VLCC-markedet ikke hadde endret seg nevneverdig siden 1995. Det til tross for den konsolideringen som har skjedd blant de store oljeselskapene.

Les mer her: Tank: Befrakternes makt har ikke økt siden 1995

Tall Maritrans har utarbeidet for 2002 viser at det heller ikke er noen spesielle endringer i dette styrkeforholdet det siste året.

Shell er fortsatt den største befrakteren av VLCC-tonnasje slik selskapet har vært i årevis. I 2002 sluttet Shell 90 VLCC-laster, mot 116 laster i 2001.

Nest største var ChevrinTexaco, og det er den største endringen blant de ti største befrakterne i verden. Mens ChevronTexaco i fjor gjennomført 40 slutninger, så er antallet doblet til 84 i år. Hovedforklaringen ligger i at ChevTex har overtatt befraktningsvirksomheten til StenTex, det tidligere befraktningssamarbeidet til svenske Stena og Texaco. Stentex gjorte i fjor 45 VLCC-slutninger verden over.

Etter ChevTex så følger S-Oil, Vela og ExxonMobil, mens norske Navion var 17. største VLCC-befrakter på verdensbasis i 2002.

Som det ved i foregående seks årene som ble dekket av Potens analyse i fjor så viser tallene også i år at det kreves knappe 50 VLCC-slutninger for å være en av de 10 største befrakterne. Volummessige ligger grensen på drøye 12 millioner tonn olje fraktet på årsbasis for å være blant de store 'gutta' i markedet.

Det er en klar trend å spore i sammenligningen mellom befrakteraktiviteten i 2001 og i 2002 utenom at volumene har falt. Det er at det er de store selskapene/befrakterne, som Shell, ExxonMobil, Saudis Vela og BP som har hatt største fall i volumer og laster, mens det er de kinesiske og indiske befrakterne som Sinochem og India Oil Co. som har økte aktiviteten det siste året.

Volummessige falt aktiviteten blant de 20 største markert både i Midt Østen og i Vest-Afrika det siste året. I Vest-Afrika falt fraktet volum blant de største befrakterne med nesten 18 prosent, mens det i Midt Østen falt med 16 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere