RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Bonanza i suezmax-markedet

Sist oppdatert:
Det er nå skikkelig bonanza i suezmax-markedet i Atlanterhavet, og ratene endte fredag på worldscale 200. Oppgangen er ventet å fortsette i denne delen av stortankmarkedet
I løpet av den siste uken falt imidlertid VLCC-ratene noe tilbake etter liten aktivitet i markedet og stor aktivitet i juleselskapsmarkedet. Ratene for en rundtur fra den Arabiske GUlf til Sør-Korea falt 5 punkter til ws 155, som gir timecharterrater på drøye 96.000 dollar dagen.

Vestover fra gulfen lå ratene fredag på ws 125 ifølge P.F. Bassøes ukentlige markedsrapport, opp 5 punkter fra uken før. Raten gir knappe 90.000 dollar dagen. I Vest-Afrika steg ratene markert også for VLCC'ene, som nå matcher dagratene i Gulfen på dtimecharterbasis. WS 160 gir nå en tur fra Vest-Afrika til US Gulf, det tilsvarer 101.000 dollar pr. dag.

For suezmax'ene i samme marked gir en tur til USA worldscale 200, eller 63.100 dollar pr. dag. Det er noe over toppen fra sist vinter. Bassøe forventer at oppgang kan fortsette som følge av store aktivitet for slutninger i begynnelsen av januar.

Det har også vært en viss tilstramming av suezmax-ratene i Midtøsten og det Indre Middelhav. I Midtøsten sluttes det nå til Kina på 53.4000 dollar dagen (ws 185), mot drøye 49.000 uken før. I det Indre Middelhav har ratene steget 7,5 punkter til ws 177,5, som gir nesten 70.000 dollar pr. dag.

Både VLCC- og suezmax-markedene er ventet å holde seg stramme også denne uken.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere