RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Flatt marked ventes

Sist oppdatert:
VLCC-ratene falt videre sist uke, og det ventes ikke noen oppgang denne uke tross god aktivitet. Suezmax-markedet er også stort sett flatt
Det går frem av skipsmeglerhuset P.F. Bassøes ukesrapport.

VLCC-raten fra den Arabiske Gulf til Sør-Korea har i løpet av uken falt fra worldscale 92,5 eller 52.7000 dollar pr. dag til 72,5 som gir 36.7000 dollar dagen.

Trenden er den samme vestover, hvor raten har falt fra 51.3000 til 41.000 dollar. Vest-Afrika er det markedet som holder seg, og ratene er nær uendret på drøye 50.000 dollar.

Bassøe mener at oppsiden er begrenset, men det skal også være stor motstand på nedsiden. Det ventes en flat utvikling. Det samme gjelder suezmax-markedet.

Suezmax-markedet har også falt i uken, men har kommet litt opp igjen fra bunnen. For en uke siden lå raten i Vest-Afrika på ws 130, eller 38.6000 dollar pr. dag, mens den i Svartehavet lå på ws 125 som ga 42.5000 dollar. Fredag lå raten for reiser fra Svartehavet til Europa på 45.000 dollar dagen, mens Vest-Afrika til USA har falt til 32.500 dollar pr. dag.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere