RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Frykter ikke flåteveksten

Sist oppdatert:
Direktør Paal Monsen i analysehuset Marsoft International uttalte på MarineMoneys-seminar torsdag, at han ikke frykter en voldsom flåtevekst i tankmarkedet de neste årene
Presentasjon ble holdt på MarineMoneys Ship Finance Forum i Oslo torsdag. iMarkedet var deltager med seminaret

Monsen forventer at nye regler for utfasing av gamle tankskip med enkelt skrog, initiert av EU, vil føre til at effekten av de voldsomme ordrebøkene på tankskip blir dempet de neste årene. Han mener likevel at de mange tankskipene under ordre er en utfordring. I løpet av de neste 12 månedene skal det leveres omkring 30 millioner dødvekttonn med tankskip.

- Det er store ordrebøker men skraping som følge av nye regler vil dempe virkningen de neste årene. De neste tre årene venter vi ikke noen stor vekst i flåten, noe som er bra sett i forhold til ordrebøkene, sa Monsen.

Store ordre

Ifølge Monsen så utgjør årets ordrebok omkring 32 millioner dødvekttonn tankskip, etterfulgt av 24 millioner tonn i 2004 og 24,5 millioner tonn i 2005. På den annen side så forventer Monsen opphugging av henholdsvis 20, 22,5 og 18 millioner dødvekttonn i årene 2003 til 2005.

Monsen bygger sine estimater på reglene som EU er i ferd med å innføre, noe som vil forby enkeltskrogede tankskip å gå inn i EU-farvann. Han forventer også at disse strengere utfasingsdreglene vil bli adoptert av FNs maritime organisasjon IMO.

- Vi ser et ganske stort opphuggingsprogram på grunn av de nye reglene, sa Monsen på presentasjonen.

Sovjet viktig

Monsen mener at det tidligere Sovjet vil bli en viktig faktor for tankmarkedet over den neste ti års perioden. I første omgang forventer han at den russiske eksportveksten vil fortsette å vokse i sterkt tempo.

Det vil på kortsikt være spesielt hyggelig for de mindre stortanksegmentene, aframax og suezmax, men fra 2005 vil bilde snu. Det skyldes, ifølge Monsen, at de første av en rekke rørledningsprosjekter vil begynne å pumpe olje.

- Det vil gi mindre shipping og mer olje over land fra 2005, sa Monsen, som frykter at trenden kan i verste fall fjerne behovet for 80 suezmax’er fra 2010.

Lite OPEC kutt

På kort sikt er imidlertid Monsen "bullish" og pekte blant annet på det kommende OPEC-møtet, hvor han ikke tror det blir noe større kutt.

- OPEC varslet et kutt på 2 millioner fat pr. dag, men vi tror ikke på et slikt kutt med en oljepris på 27 dollar pr. fat. Vi venter et lite kutt, sa Monsen.

Monsen forventer drahjelp fra de fortsatt historisk lave lagrene i USA, men på spørsmål erkjente han at trenden mot stadig lavere lagre i USA er permanent. På den annen side var trekken i lagrene nå langt dypere enn trenden, og han forventer at lagrene vil fylles opp igjen.

Monsen forklarte de store trekkene med bruk av olje fremfor andre energikilder, samtidig som en fortsatt høy terrortrussel gir et større lagerbehovet enn dersom terrortrusselen minskes.

- Uten trusselen om terror vil man trenge mindre lager, sa Monsen.

Kortsiktige faktorer på vei ut

Det siste året har vært preget av stor volatilitet og det er en rekke faktorer som har ført til rater helt oppe i 100.000 dollar pr. dag for supertankerne. Det er alt fra nedstengning av 18 atomkraftverk i Japan til Irak-krigen og generalstreiken i Irak, som har påvirket tankmarkedet stort sett positivt.

Disse faktorene er nå, ifølge Monsen, i ferd med å svinne. De japanske kraftverkene forventes "online" igjen frem til nyttår, og Venezuela øker stadig sin produksjon oppmot normalnivået. Fra juni er Iraks eksport ventet tilbake, mens uroen i Nigeria ser ut til å være i bero.

Det er derfor bedret vekst i verdensøkonomien, usikkerhet rundt OPEC og økning i korte fraktedistanser som vil være viktige faktorer de neste årene sammen med flåteveksten, sa Monsen på seminaret.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere