RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Futurene steg markert

Tankfuturene som handles på shippingbørsen Imarex steg markert for de nærmeste månedene i går idet markedsaktørene nå tror på en ny styrking i tankratene
Sist oppdatert:
Forwardkurven for standard VLCC-strekning den Arabiske Gulf til Japan, steg markert på Imarex i går, og januarkontrakten endte på worldscale 107 i går ettermiddag, mot 97,5 tirsdag. Februarkontrakten steg også 10 punkter til 107,5.

Første kvartalskontrakten endte på ws 104 for Gulfen til Japan, mot 92,5 tirsdag. På timecharterbasis gir det en snitt på 53.800 dollar pr. dag for reiser til Japan i kvartalet. Det forelå rapporter allerede etter lunsj i går om oppgang, som smittet over på Frontline-kursen.

I går ettermiddag kom skipsmeglerhuset Fearnleys med sin ukentlige rapport, hvor de indikert at spotratene kan være i ferd med å snu etter å ha falt med over 50 prosent siden toppen før jul.

Futureskontraktene for VLCC-strekning Vest-Afrika til US Gulf ble liggende uendret, og første kvartalskontrakten endte på ws 104, samme nivå som tirsdag. Det indikerer timecharterrater rundt 65.500 dollar pr. dag.

Det var heller ingen endringer i suezmax-futurene på Imarex onsdag, her ligger første kvartalskontrakten på ws 177, eller 55.000 dollar dagen, noe som er ned 3 punkter. Spotratene i suezmax-markedet begynte å falle markert i Vest-Afrika i går kveld, og er ned 40 punkter fra tirsdag kveld til ws 220 for en reise til østkysten av USA.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere