RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Indikasjoner på at det snur

Sist oppdatert:
Skipsmeglerhuset Fearnleys merker nå økt aktivitet i stortankmarkedet etter en stille julesesong, og tror ratene kan beynne å snu opp igjen
Ratene i VLCC-markedet har falt markert i Midtøsten over julen, og fallet har fortsatt denne uken, men nå mener Fearnleys at det kan foreligge indikasjoner på at det snur opp igjen. De viser til et økende antall befraktere nå er på vei inn i markedet.

I Midtøsten falt ratene fra den Arabiske Gulf til Østen fra ws 133 i forrige uke til worldscale 90 denne uken, mens fallet for reiser vestover var på nærmere 40 punkter til ws 82,5.

Det er ventet 69 VLCC'er ledige for lasting i Gulfen de neste 30 dagene, eksklusive Tankers og Frontline.

I Vest-Afrika har VLCC-ratene vært stabilt sterke, og ligger på ws 160, opp 5 punkter fra forrige uke.

Fearnleys har skrudd ned sitt anslag på 12 måneders timecharterate for VLCC'ene. Fearnleys ser nå ettårs kontrakter på rundt 38.500 dollar pr. dag, mot 40.000 ved inngangen til året.

I suezmax-markedet har ratene krabbet noe ned i Vest-Afrika, omkring 15 punkter til ws 260. I det Indre Middelhav er markedet fortsatt sterkt på grunn av store forsinkelser inn og ut av Svartehavet, og ratene ligger på ws 315 for moderne suezmax'er.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere