RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ingen aktivitet og ratefall

Sist oppdatert:
Det er kun meldt en VLCC-slutning i Midtøsten det siste døgnet, og raten er markert lavere. Bedre aktivitet i suezmax-markedet og ratebedring i Svartehavet
Joh Angelicoussis og hans Kristen Navigation har sluttet 1992-bygde Astro Libra fra Rødehavet til Filippinene på worldscale 88, som er markert ned fra de siste slutningene østover på nivåer over ws 100.

Det kan være den første indikasjonen på at markedet faller slik flere skipsmeglere forventet i slutten av forrige uke dersom aktiviteten ikke øker. Skipet laster 10. juni.

Utover dette er det kun meldt en VLCC-slutning i Vest-Afrika, men til ukjent rate. I Nordsjøen er et Frontline-skip meldt sluttet til US Gulf på ws 80, og laster 5. juni for BPAmoco.

Det er mer fart i suezmax-markedet, spesielt i Vest-Afrtika og Det indre Middelhav. I Vest-Afrika er det meldt syv slutninger, og ratene er svakt opp fra ws 120 som var nivået over helgen. Det sluttes nå på ws 122,5 ril østkysten av USA.

I Middelahvet/Svartehavet er det meldt seks slutninger, og skal Alliance Charterings beste slutning være noe å gå etter er markedet på vei oppover. Alliance har sluttet et skip fra Svartehavet til Europa på ws 155, som 25 punkter over markedet de siste dagene.

Frontline og Alliance har også fått til en sterk slutning i Nordsjøen, hvor suezmax'en Front Striver er sluttet med 135.000 tonn til Italia på ws 155. En annen suezmax er meldt sluttet til USA på ws 125. Skipene laster i slutten av mai.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere