RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ingen aktivitet

Sist oppdatert:
Aktiviteten har falt til et bunnivå de siste dagene, kun to ULCC/VLCC-slutninger det siste døgnet. Det var offisiell fridag i USA mandag
Fortsatt har ikke aktiviteten i VLCC-markedet i Gulfen kommet tilbake etter at den falt i forrige uke. Markedet venter fortsatt på at mer av februarprogrammene skal bli sluttet, og mandagen ble preget av fridag i USA.

Fredag og i helgen var det også liten aktivitet. Det var ventet at markedet skulle ta seg opp igjen i begynnelsen av denne uken.

Kun en slutning meldt i Gulfen det siste døgnet, ULCC'en Artic Blue får ws 95 for en reise med 400.000 tonn irakisk olje til US Gulf. Skipet laster 20. februar. Fredag ble det også meldt kun en slutning i Gulfen.

I Vest-Afrika er det gjort en slutning til Sør-Korea, raten er ikke kjent siden lasten er på eget program av Caltex. Skipet laster 31. januar.

Rolig også i suezmax-markedet, ingen slutninger i Vest-Afrika, og kun to i det indre Middelhav. Ingen spesielle endringer i raten foreløpig. Tre slutninger i Midt Østen, blant annet Front Climber, som får ws 155 for en reise med 135.000 tonn til Storbritannia. Et annet Alliance-skip får ws 135 for en reise vestover. Skipene laster 5. og 1. februar.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere