RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank-køene i Bosporus gir problemer

Sist oppdatert:
De store problemene med å få avviklet tanktrafikken gjennom Bosporus-stredet begynner å gi problemer for de europeiske raffineriene, mens tankrederne skuffer inn skyhøye rater
Avviklingen av trafikken med store oljetankskip gjennom Bosporus og Dardanellene har det siste halvåret vært prget av store køer etter at de tyrkiske maritime myndighetene strammet til restriksjonene.

Etter de nye reglene kan store tankskip kun passere de smale passasjene ved Dardanellene og Istanbul i dagslys. Som om det ikke er nok så har Svartehavet vært preget av en del dårlig vær som har gitt kortere stopp i lasting ved de to hovedoljeterminalene til russerne.


Situasjonen begynner nå å gi problemer også for kjøperne av den russiske oljen, det europeiske raffineriene i Middelhavet. Ifølge Financial Times mandag kan raffineriene komme til å oppleve en mangel på olje lik den situasjonen de opplevd i forbindelse med gulfkrigen i 1991, da den irakiske eksporten ble stanset.

Aktører som kjøper inn olje til raffineriene i Spania, Italia, Frankrike og Tyskland opplyser til avisen at de nå har måttet redusere driften som følge av de store forsinkelsene og de økte utgiftene til tankskip.

De store tankskipene bruker nå omkring 20-25 dager ekstra på grunn av ventetid både nordover og sørover gjennom Bosporus,. Ventetiden har samtidig gitt rater på 70.000 130.000 dollar dagen for tankskipene, avhengig av størrelse, mot 20.000-30.000 normalt.

Ifølge FT er problemene nå så store at russerne har sett seg nødt til å stoppe gjennomstrømning i den ene av eksprotrørledningen på grunn av fulle lagre ved Svartehavet. Skipsagenter opplyser til iMarkedet mandag at det ligger hele 34 store tankskip å venter bare for å passere Canakkale nordover til Svartehavet.

- Bosporus-problemet rammer veldig hardt. Dersom de har store forsinkelser går det utover hele programet i raffinerisystemet. Vi må gå til spotmarkedet for å finen andre oljelaster, sannsynligvis dyrere og med en kvalitet mindre passende for raffineriet, sier en raffinerisjef til FT.

Det som ytterligere forverrer situasjonen til raffineriene er at den alternative oljekilden i Middelhavet, oljeledning fra Irak til tyrkiske Ceyhan, fortsatt er stengt. Det har den vært siden mars i fjor, og gjenåpning har blitt vanskeliggjort av sabotasjeaksjoner.

Ifølge FT mener noen av raffinerilederne og diplomatene at Tyrkias innskjerpelse av reglene for å passere Bosporus er motivert av et ønske om en alternativ rørledning fra Svartehavet. I tillegg et ønske om å fremskynde byggingen av den planlagte oljledning fra Aserbajdsjan.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere