RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Køene i Bosporus svinner

Sist oppdatert:
De store køene av store tankskip som venter på å passere Bosporus-stredet er nå i ferd med å svinne etter at befraktere har kuttet i slutningsaktiviteten
Med klart lavere slutningsaktivitet til Svartehavet har antallet store tankskip som venter på å gå inn i Svartehavet sunket betraktelige de siste to ukene. Befrakterne har sett seg lei på å betale over 100.000 dollar pr. dag til skip som har ligget inntil 20 dager i kø for å gå inn i Svartehavet.

Slutningsstansen ser nå ut til å gi resultater. Ratene har kommet betraktelig ned de siste ukene, og nå viser altså også tankkøene en kraftig reduksjon, og det tross ny stans i trafikken ved inngangen til helgen på grunn av dårlig vær.

Ifølge skipsagentrapporter er det nå 18 tankskip lengre enn 200.000 meter som venter på å gå gjennom Canakkale-stredet, men det på topp rundt årsskiftet var 40 skip i kø. Ventetiden har falt fra drøye 20 dager til seks til syv dager.

Køen for å passere ut er nede i syv skip, mens vente tiden er to til tre dager. Den har vært oppe i en uke tidligere.

Det store antallet skip suezmax- og aframax-tanekre som lå i kø tidligere bidro til å binde opp mye tonnasje og ga den kraftige rate oppgangen i det Indre Middelhav før jul. Ratene toppet seg rundt 150.000 dollar pr. dag for moderne suezmax i midten av januar. Nå er raten mer enn halvert.

Det var en innskjerpelse av reglene for seiling i stredene inn og ut av Svartehavet i fjor høst som var opptakten til de voldsomme køene, samt en stadig økende eksport av russisk olje. Problemene har ført til at russerne har vært nødt til å kutte på eksprotvolumene.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere