RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Kontraktsratene stiger

Sist oppdatert:
Ratene i spotmarkedet fortsatte å holde seg på rekordnivåer denne uken, og nå øker Fearnleys anslagene for ratene på ettårige kontrakter markert
VLCC-ratene i Midtøsten fortsatte å holde seg på worldscale 155 i går, en oppgang på 40 punkter fra uken før. Det viser Fearnleys ukentlige markedsrapport.

Ratene holdt seg tross meget lav aktivitet de siste dagene, men ifølge Fearnleys er rederne nå skeptiske til å akseptere lavere rater, og viser til mangelen på ledige skip og utsiktene til et fortsatt godt marked etter at lasteprogrammet for desember er sluttkjørt.

Fearnleys hever nå estimatene for antatt rate på ettårige timecharterkontrakter i VLCC-markedet, og mener nivået nå ligger på 35.000 dollar pr. dag, opp fra 30.000 forrige uke.

Det har også vært relativt stille i suezmax-markedet den siste uken, og ratene har falt noe tilbake. På strekningen fra Vest-Afrika til USA ligger raten nå på ws 142,5 ned fra ws 160. I det Indre Middelhav har raten falt 10 punkter til ws 150. Fearnleys tror fallet kan være midlertidig og viser til mangelen på ledige VLCC'er i området.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere