RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Kraftig rateoppgang

Sist oppdatert:
Det ble en kraftig rekyl i tankratene sist uke etter at etterspørselen igjen kom tilbake i markedet. VLCC-raten er doblet østover fra gulfen
Det går frem av ukesrapporten fra P.F.Bassøe.

Det er en klar økning i etterspørselen etter VLCC’er i Midtøsten, og det er spesielt kontrakter for de to første ukene av mars som går i markedet.

Dette har gitt et kraftig løft i VLCC-ratene, som på timecharterbasis har mer enn doblet seg fra Gulfen til Fjerne Østen. En moderne VLCC får nå drøye 74.000 dollar pr. dag på timecharterbasis for en reise fra den Arabiske Gulf til Sør-Korea, mot 33.000 for en uke siden.

Tilstanden er den samme vestover, hvor ratene på worldscalebasis har gått fra 70 til 115. Timecharterraten har samtidig gått fra 38.000 til 76.000 dollar pr. dag.

Utviklingen i Gulfen har bidratt til å trekke opp ratene i Vest-Afrika, hvor moderne VLCC’er nå får nær 100.000 dollar dagen for reiser til USA. Det forventes av skipsmeglerne i Bassøe at den sterke trenden vil fortsette denne uken.

Det gjelder også i suezmax-markedet, hvor utviklingen i VLCC-markedet har trukket ratene opp. I Vest-Afrika har raten gått fra ws 145 til 180 i løpet av den siste uken. På timecharterbasis er det et hopp på 13.000 dollar til 52.000 dollar dagen.

I det indre Middelhav/Svartehavet fortsetter ratene over 200-nivået, etter å ha vært nede på ws 190 for en drøy uke siden. På timecharterbasis gir det 82.000 dollar pr. dag.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere