RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Mange ledige skip

Sist oppdatert:
Det skal være mange ledige supertankere for lasting rundt måneskiftet i Midtøsten, og det har ført til en fallende tendens i VLCC-markedet den siste uken
Det melder skipsmeglerhuset P.F. Bassøe i sin ukesrapport.

Det er som følge av den store tilgangen på ledig tonnasje ikke ventet noe løft i ratene for laster i begynnelsen av juli, slik det har vært vanlig i år når neste måneds lasteprogram kommer i markedet. Imidlertid mener Bassøe at etterspørselen bør være og nok til å forhindre noe større fall i ratene. De venter et flatt marked den neste uken for VLCC'ene.

I løpet av den siste uken falt raten for moderne VLCC'er fra worldscale 82,5 til 78,5 for reiser fra den arabiske Gulf til Sør-korea, og ligger nå på 40.800 dollar pr. dag. Vestover falt raten med 7,5 punkter til 62,5 for en VLCC-last til Rotterdam. Det gir 34.400 dollar på timecharterbasis.

Markedet i Vest-Afrika er nær uendret, kun ned 2,5 punkter til ws 90, og raten ligger dermed rett under 50.000 dollar dagen.

Det var en liten topp i suezmax-markedet i løpet av uken på grunn av utsiktene til en rekke laster med irakisk olje fra tyrkiske Ceyhan. Disse skal allerede ha vært sluttet, og ratene falt tilbake. De ligger nå på ws 150 for suezmax-laster fra Vest-Afrika til USA, som gir 45.600 dollar dagen.

I det indre Middelhav har ratene falt 5 punkter til ws 175, men er fortsatt meget spreke, og gir 67.600 dollar pr. dag på timecharterbasis.

Det ventes en flat utvikling denne uken.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere