RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Markedet tar time out

Sist oppdatert:
Stortankmarkedet i Midtøsten har tatt en timeout. Befrakterne vil foreløpig ikke imøtkomme redernes økte ratekrav
Det er ikke rapportert spotslutninger i den Arabiske Gulf det siste døgnet, og ifølge befraktningsmeglere iMarkedet har snakket med så er avstanden mellom reder og befraktersiden for øyeblikket for stor.

Det er fortsatt en del laster igjen for desember, så aktiviteten ventes å komme tilbake.

Rederne forlanger minst worldscale 155 for å ta laster fra Gulfen etter den vanvittig rateoppgang de tre siste ukene. Det er noe over hva som er sist rapportert. På befraktersiden ligger øvre grense for øyeblikket på ws 150, etter at den største panikken ser ut til å ha lagt seg i forhold til å sikre seg lastekapasitet.

Det er heller ikke meldt om suezmax-slutninger i regionen, utenom et skip som er sluttet under et eget program.

To skip skal være sluttet i Vest-Afrika, blant annet et skip til Europa på worldscale 145. Skipet laster 27. november.

I det indre Middelhav er det kun meldt en slutning på ukjent rate. Det er i Nordsjøen aktiviteten har vært det siste døgnet, med hele fire suezmax-slutnigner rapportert. Fire skip meldes sluttet til US Gulf, og ratene ligger i området ws 140-150, som er som tidligere.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere