RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Nesten dødt

Aktiviteten i VLCC-markedet fortsetter å være nær fraværende, og i suezmax-markedet har det vært heller moderat fredag og i helgen
Sist oppdatert:
I Midt-Østen er det gjort to slutninger siden fredag formiddag, blant annet er ULCC'en Folk I meldt sluttet til Rødehavet fra Gulfen. Raten er worldscale 120. Skipet laster 23. februar.

En slutning meldt i Vest-Afrika, den tidligere ICB-krigeren John Angelicoussis meldes å ha sluttet VLCC'en Astro Castor til India på en engangsrate på 3,4 millioner dollar. Skipet laster 15. februar.

I Middelhavet er Euronavs Algarve sluttet fra Sidi Kerir til Europa på ws 135. Dette er en av de første VLCC-slutningene på en stund i Middelhavet.

I Karibien skal Bergesen ha sluttet Berge Pioneer med 280.000 fat til Østen. Skipet får 4,5 millioner dollar for reisen . Skipet laster 10. februar.

Tre suezmax-slutningner i Vest-Afrika, og ratene ser ut til å fortsatt være under press. Det sluttes nå i området ws 167,5-170 til Østkysten av USA. Det gir rett under 50.000 dollar dagen.

Et par slutninger er gjort til ukjente rater i Middelhavet, mens det i Nordsjøen meldes om slutninger på ws 176 til Nord-Amerika.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere