RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ny aktivitet ventes denne uken

Skipsmeglerhuset P.F. Bassøe forventer at aktiviteten i stortankmarkedet vil ta seg opp igjen denne uken etter en rolig uke. Ratene holdt seg godt gjennom den siste uken
Sist oppdatert:
Ifølge Bassøes ukesrapport, holdt VLCC-ratene i Midt-Østen seg på ws 160 gjennom den siste uken på reiser østover. Det gir rater på omkring 98.500 dollar pr. dag for en rundreise til Sør-Korea med et moderne skip.

Bassøe forventer at aktiviteten tar seg opp i Gulfen denne uken, i det flere av lasteprogrammene for februar bekreftes. Skipsmeglerhuset betegner forholdene i både VLCC- og suezmax-markedet som stramme denne uken.

Vestover steg faktiske VLCC-ratene fra gulfen gjennom den siste uken, og lå ved slutten av uken på ws 120, opp 10 punkter. På timecharterbasis gir det 82.700 dollar dagen.

I Vest-Afrika viste også VLCC-markedet styrke den siste uken, og ratene klatret nye 7,5 ws-punkter til 137,5 for reise til US GUlf. Det gir omkring 80.200 dollar på t/c-basis.

Suezmax-markedet forholdt seg uendret på knallsterke nivåer, utenom i Vest-Afrika hvor ratene falt 10 punkter fra ws 200 til ws 190. På timecharterbasis ligger ratene på respektable 57.000 dollar dagen.

I det Indre Middelhavet fortsetter markedet å holde rekordnivået på ws 225, som gir rater på fantastiske 92.000 dollar dagen.

Ifølge Bassøe finnes det ikke ledige VLCC'er meldt i Gulfen de neste to ukene, mens det ligger tre enheter ledige for spotbefraktning.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere