RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ny suezmax-bonanza(Ny)

Sist oppdatert:
Det har vært full ratefest i Middelhavet/Svartehavet det siste døgnet, og det sluttes helt opp på worldscale 225 i området. I VLCC-markedet er det fortsatt noe lav aktivitet
Nytt: Oppdatert med utvklingen i Gulfen i formiddag

Det er meldt fem VLCC-slutninger i Gulfen det siste døgnet, og den noe lave aktiviteten registrert i begynnelsen av uken fortsetter. Det ble i går satt nye raterekord vestover, da 1999-bygde Ascona ble sluttet på worldscale 120 til Europa.

Bergesens gamle traver Berge Borg meldes sluttet på ws 82,5 med 295.000 tonn til US Gulf. Skipet laster 15. februar.

I formiddag melder skipsmeglere til iMarkedet at det er økt aktivitet, og ratene holder stand på worldscale 160 østover fra Gulfen, og ratene ventes stige videre de neste par dagene.

Den 2001-bygde Utah er meldt sluttet ved lunsjtider i dag på ws 160 fra Gulfen til Sør-Korea. Skipet skal laste 23. februar. Slutningen betegnes som sterk med tanke på hvor langt frem det er til lastedatoen.

Bra aktivitet i Vest-Afrika med hele fire VLCC-slutninger det siste døgnet. Det er sluttet en VLCC-last til USA på meget sterke ws 147,5. Skiept Grand Lady laster 10. februar.

Det er i suezmax-markedet det har skjedd det siste døgnet. Markedet skjøt igjen fart utover tirsdagen, og da spesielt i det Indre Middelhav og i Gulfen.

tre slutninger meldt i Gulfen, og raten er nå på vei over ws 155- nivå, etter å ha ligget på ws 135 for bare noen dager siden. En av slutningen er til Europa, og raten er sterke ws 152,5.

I det Indre Middelhav er det igjen bonanza med seks slutninger. Ratene hoppet 20 punkter. Blant annet er Front Guider meldt sluttet på knallsterke ws 225 Intra Europa fra Svartehavet. Skipet laster 23. januar. Ytterligere en slutning på det nivået, og to andre på ws 215.

I Vest-Afrika har markedet tatt en liten pustepause, og ratene har falt ytterligere fem punkter til ws 190 til USA. Tre slutninger meldt.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere