RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Oppgangen vestover

Sist oppdatert:
Det er fortsatt god aktivitet i VLCC-markedet, og det er vestlige slutninger som diminerer det siste døgnet, og ratene er videre opp
Det meldt totalt 10 slutninger i Midtøsten det siste døgnet, hvorav fem slutninger til US Gulf og Europa.

Ratene vestover lå mandag morgen på wroldscale 115, og ratene er videre opp fra disse nivåene.

Tre skip av skipene som er meldt sluttet vestover, får ws 117,5, mens et Tankers-skip får ws 122,5 på en reise til US Gulf, alternativt vestkysten av USA.

Østover er blant annet 1992-bygde Orpheus Orchid sluttet til Thailand på sterke ws 139,5. I tillegg er 1989-bygde Astro Lupus rapportert sluttet fra Rødehavet til Østen på ws 127,5.

Alle slutninger er for først halvdel av mars.

Fortsatt sterke rater i Vest-Afrika, hvor aktiviteten har vært gode de siste to ukene. Fire VLCC-slutninger meldt det siste døgnet, hvorav to slutninger til US Gulf. Ratene ligger på ws 162,5-165. Skipene tilhørende Tankers laster i andre halvdel av mars. Ratene er opp 5-7,5 punkter fra før helgen.

I Suezmax-markedet er det nesten helt stille, ingen slutninger i Vest-Afrika, og kun en i Middelhavet. Det meldt en slutning også i Nordsjøne på knallsterke ws 202,5 for en reise intra-Europa.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere