RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank posisjonert for videre oppgang

Sist oppdatert:
Skipsmeglerhuset P. F. Bassøe mener supertankerne foreløpig ikke har hengt med på oppturen ellers i shippingmarkedet, men grunnlaget bør være der
Det har vært en viss oppgang i VLCC-ratene også den siste uken, men supertankerne har fortsatt å henge etter resten av markedet ifølge Bassøes ukentlige markedsrapport.

De viser til relativt moderat aktivitet de siste par ukene som de mener kan ha vært skuffende med tanke på det sesongmessige mønsteret i stortankmarkedet. De peker samtidig på at listen over ledig tonnasje heller ikke har blitt lenger.

- Det siste kombinert med den psykologiske puten ved at ratene går i været overalt ellers, gir VLCC-eierne et sunt nivå med selvtillit, mener Bassøe., som mener at rederne er godt posisjonert for ta mer ut av markedet dersom de siste dagenes aktivitetsøkning fortsetter denne uken.

Moderne VLCC’er har sett ratene stige med 7,5 poeng til worldscale 110 fra reiser fra Den Arabiske Gulf til Fjerne Østen den siste uken, mens ratene vestover fra Gulfen er opp tilsvarende til ws 97,50 Det gir timecharterrater på henholdsvis 57.400 og 62.500 dollar pr. dag.

I Vest-Afrika har en noe slapp utvikling for suezmax’ene bidratt til å senke VLCC-raten til US Gulf med 10 poeng til ws 135, eller 79.500 dollar pr. dag.

Suezmax-ratene fra Vest-Afrika til USA har falt 22,5 poeng til ws 182,5. Det tilsvarer en timecharterrate på meget sterke 52.400 dollar dagen. I det indre Middelhav har ratene kommet ned 40 poeng til ws 170, men på timecharterbasis betyr dette fortsatt meget sterke 68.600 dollar dagen.

Fallende bunkerskostnader har bidratt noe til at fallene i timecharterratene er mer begrenset enn for worldscale.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere