RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratefallet fortsetter

Sist oppdatert:
Aktiviteten i VLCC-markedet er nå inne i den tredje uken med liten aktivitet, og raten er nå under klart press. Mye tyder på en korreksjon nedover
Det er rapportert fire VLCC-slutninger i Midt- Østen det siste døgnet, og ratene fortsetter å falle.

Blant dagens slutninger er Berge Nisa, som er meldt sluttet østover på ws 147,5, og laster 21. februar.

1992-bygde Sina som får ws 140 for en reise med 245.000 tonn til Kina, og laster 17. februar. Det er ned nye 10 punkter fra tirsdag morgen, og viser at VLCC-markedet nå ser ut til å korrigere ned på den manglende aktiviteten.

Markedet har nå vært uten særlig slutningsaktivitet i over to uker, og spesielt den siste uken har ratene falt med 15-20 ws-punkter på reiser østover fra Gulfen.

I Vest-Afrika er Tankers-skipet Luxembourg sluttet til India på en fastsum på 3,52 millioner dollar. Skipet laster 260.000 tonn 21. februar.

Det er fortsatt VLCC-aktivitet i det Indre Middelhav, og traden med irakisk olje fra Ceyhan til Vesten ser ut til å startet igjen. Den 1993-bygde New Wisdom er meldt sluttet på ws 136,5 som er på linje med markedet har sett de siste dagene.

I kontraktsmarkedet skal søsterskipet New Valor (1992) ha blitt sluttet på en 12 måneders kontrakt til Caltex. Raten er oppgitt til 26.000 dollar pr. dag, og oppstart er 3. mars.

I suezmax-markedet er det heller ikke den store farten for øyeblikket. En slutning er meldt i Vest-Afrika, som bekrefter den negative trenden, raten er 162,5 til østkysten av USA.

I Svartehavet holder ratene seg fortsatt på ws 200+ på grunn av mangel på tonnasje. Det er noe mer fart i Midt-Østen, hvor det er meldt fem slutninger. Ratene ligger i området ws 140 til 165.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere