RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratene bunner, bedre aktivitet

Sist oppdatert:
Skipsmeglere melder nå om noe økt aktivitet i VLCC-markedet, og det forventes at ratene er i ferd med å bunne både i VLCC- og suezmax-markedet
Det er det siste døgnet meldt fire VLCC-slutninger i den Arabiske Gulf. Ratene har nå kommet ned på hva som beskrives som et mulig bunnivå i denne omgang. Med utsikter til en viss økning i aktiviteten ventes det en flat til bedre utvikling i ratene.

Alle slutninger er for reiser østover fra Gulfen, og ratene ligger i området worldscale 90-95 til Taiwan/Sør-Korea. Lastedatoene gjelder siste uken av april.

Vest. for Suez-kanalen er det meldt tre slutninger, blant annet to fra egyptiske Sidi Kerir. Tankers-skipet Emilie Maersk får ws 110 for en reise fra Sidi Kerir til Europa, og laster allerede 14. april. Et annet Tanekrs skip får ws 84,50 for samme reise, men skal laste først 2. mai.

Når det gjelder suezmax-markedet ventes det også en bedring etter at ratene nå er ned på ws 100-nivå i Vest-Afrika og det indre Middelhav. To slutninger meldt i Vest-Afrika, blant annet Front Guider som får ws 100 for en reise til US Gulf. God aktivitet i Middelhavet/Svartehavet med syv slutninger, i hovedsak på ws 100.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere