RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratene faller videre

Sist oppdatert:
Etter to dager med null aktivitet har ratene falt markert i Midtøsten det siste døgnet. Aktiviteten er fortsatt svak i de fleste regioner
Det er rapportert fire VLCC-slutninger i Midtøsten det siste døgnet, og ratepresset blir bekreftet. Blant slutningene er 2000-bygde Bandaisan som får worldscale 135 for en reise til Sør-Korea. Det er ned 10 punkter fra forrige slutning. Skipet laster 9. mars.

Videre får et VLCC tilhørende NITC ws 120 for en reise til Sør-Afrika, også det klart svakere en for en uke siden. Skipet laster 12. mars.

Frontline har som vanlig klart å presse ut en noe bedre rate for en av sine VLCC'er. 1995-bygde Golden Fountain får ws 152 til Japan på en meget tidlig lastedato i mars, 4. mars. Det har vært mangel på tonnasje for den første uken av mars, men tilgangen for resten av måneden er god.

To VLCC-slutninger meldt i Vest-afrika, begge til Østen. Skipene laster 8. og 18. mars. I Nordsjøen er VLCC'en Bourgogne meldt sluttet til US Gulf på ws 120, som er ned omkring 20 punkter fra forrig uke. Skipet laster 20. mars.

Det er fortsatt stille i suezmax-markedet, med én slutning i Vest-Afrika og ingen i Nordsjøen. I Svartehavet er det meldt fire slutninger på rater mellom ws 145-170, som er ytterligere ned fra begynnelsen av uken.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere