RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratene fortsetter negativ trend

Sist oppdatert:
Stortankratene i Midtøsten har fortsatt å falle de siste dagene i tråd med signalene fra markedet. VLCC-ratene har nå tippet under ws 100-merket, mens suezmaxmarkedet viser styrke
Etter ganske god aktivitet onsdag, falt VLCC-markedet tilbake det siste døgnet, og det er kun meldt fire slutninger i den Arabiske Gulf på fallende rater.

Ratefallet er i tråd med hva skipsmeglerhusene har signalisert denne uken, og skyldes fortsatt for laber aktivitet samt økende tonnasje tilgang i markedet. Torsdag morgen falt ratene ned mot worldscale 105, 20 punkter under nivået ved inngangen til uken.

Det siste døgnet har raten sklidd ytterligere 10 punkter, og det sluttes nå på ws 94-95 til Fjerne Østen. Tre slutninger er meldt østover, blant annet nybygget Elizabeth I Angelicoussis som får ws 94 til Østen, og laster 18. april.

En slutning er meldt i Vest-Afrika, hvor Knightsbridge Kensington får ws 130 til US Gulf, som er ned et par punkter fra tidligere. Skipet laster 17. april.

I suezmax-markedet er situasjonen noe bedre. God aktivitet vest for Suez har fått ratene til å krabbe opp nye 2,5-5 punkter i det Indre Middelhav. Det er meldt seks slutninger i regionen, og ratene ligger nå i området ws 165-170.

I Vest-Afrika er ratene stabile på ws 162,5-165 og det er gjort fem slutninger, lastedatoer i midten av april. Tre slutninger gjort i Nordsjøen ratene er uendret.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere