RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratene har bråsnudd opp igjen

Sist oppdatert:
Utviklingen i VLCC-ratene har bråsnudd, og i løpet av det siste døgnet har ratene for VLCC'er som reiser fra Midtøsten til Fjerne Østen steget med nesten 20.000 dollar dagen på timecharterbasis
Det er meldt 10 slutninger det siste døgnet, og balansen ser ut til å være stram når rateutviklingen legges til grunn. Mens det tirsdag kveld ble fortsatt sluttet VLCC'er på worldscale 45-nivå fra den Arabiske Gulf til Fjerne Østen, så sluttes det nå på rundt wordscale 72,5. På time charterbasis betyr det en bedring på omkring 20.000 dollar pr. dag, og raten ligger nå på omkring 37.000 dollar for en reise fra Gulfen til Sør-Korea.

Det er i hovedsak lastedatoer i slutten av mai, samt et par i begynnelsen av juni som gjøres. Av de ferskeste slutningene, så er et Tankers-skip meldt sluttet fra Gulfen til Sør-Korea på ws 72,5, og laster 30. mai.

Front Crown er sluttet med 265.000 tonn fra Gulfen til Østen på ws 62,5 og laster 27. mai, mens ytterligere et Tankers-skip er sluttet fra Kharg til Kina på ws 72,5 og laster 270.000 tonn første juni.

Vest for Suez er det meldt fire slutninger det siste døgnet, og ratene er stort sett stabile. Ratene er lave på ws 60-tallet i Vest-Afrika, og noe høyere i det Indre Middelhav.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere