RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratene holder i dødt marked

Sist oppdatert:
Stortankmarkedet fortsetter å være helt dødt og kun to slutninger av VLCCer er meldt også dette døgnet. Likevel ser ratene ut til stort sett å holde seg i påvente av mer aktivitet
To slutninger er meldt i den arabiske Gulf, og det på fortsatt toppnivåer hva gjelder rater.

Frontlines Front Sabang er meldt sluttet den korte distansen til India på nytt rekordnivå, worldscale 180. Skipet laster 17. februar for indiske Reliance.

Den 1998-bygde Al Salheia er sluttet også til India, og raten er oppgitt til ws 165. Skipet laster 31. januar for et av de andre indiske oljeselskapene, IOC. Ellers er det helt dødt i VLCC-markedet, og situasjonen minner om november, da markedet tok nesten fullstendig pause en liten periode i påvente av neste lasteprogram.

Fra skipsmeglerhold meldes det om tildeling av senere lastedatoer enn forventet, noe som har medført at aktivitetsøkning denne uken har latt vente på seg.

De to siste døgnene er det kun meldt fire/fem VLCC/ULCC-slutninger verden over.

I suezmax-markedet har aktiviterten vært noe bedre, men nå er det også nær dødt der. Kun fem slutninger er meldt det siste døgnet, og ingen slutninger i Vest-Afrika.

To slutninger er meldt i det Indre Middelhav, og ratene har falt litt tilbake. Det er sluttet intra Middelhavet på ws 207,5, klart ned fra toppen på ws 225 fra begynnelsen av uken.

To slutninger er gjort i Midt Østen, hvor ratene er stigende, det sluttes nå på ws 165 østover. Det er ingen aktiviteten i Nordsjøen.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere