RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratene holder tross julebordene

Sist oppdatert:
Det foregår nå en stor juleselskapsaktivitet i tankbransjen, og aktiviteten har vært noe lavere enn vanlig i visse markeder uten at det har preget ratene
Ifølge Fearnleys ukentlige markedsrapport steg VLCC-raten ytterligere den siste uken, og på standardstrekning fra den Arabiske Gulf til Singapore får rederne nå worldscale 165, opp 12,5 punkter fra forrige uke. På den litt lengre reisen til Japan ligger raten på ws 160, opp 10 punkter.

Vestover fra Gulfen og i Atlanterhavet er VLCC-ratene nær uendret på henholdsvis ws 115 og ws 135. Markedene er fortsatt preget av mangel på ledige skip. Ifølge Fearnleys er det ventet 38 VLCC'er til Gulfen de neste 30 dagene, ned to fra forrige uke. Det inkluderer ikke Tankers og Frontline, som skjuler sine posisjoner.

I suezmax-markedet holdt ratene seg nær uendret fra Vest-Afrika til USA på ws 155, mens det har vært full bonanza i Gulfen. Det har vært sluttet helt oppe på ws 175.

I det Indre Middelhavet falt raten 5 punkter til ws 150 tross køproblemene ved Bosporus-stredet.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere

#metoo

Nettavisen gjesteblogg