RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratene opp i Vest-Afrika

Det har vært stille i Gulfen det siste døgnet, men i Vest-Afrika er det god fart og økende rater
Sist oppdatert:
Det var meldt kun fire VLCC-slutninger i den Arabiske Gulf frem til i morges, og ratene er stort sett uendret fra tirsdagens rapport.

Det er i Vest-Afrika det skjer for øyeblikket, og den økte aktiviteten har fått ratene til å snu opp igjen.

Frontline er som vanlig tilstede når det er ratepress på vei, og har sluttet British Progress ws 122,5 til US Gulf, alternativt ws 127,5 til Europa. Raten til US gulf er opp 5-7 punkter fra tidligere i uken. ytterligere to skip er sluttet på på ws 120 til US Gulf. Et Frontline-skip også meldt sluttet til Japan på ws 100, som er bedre enn fryktet østover fra Vest-Afrika.

Totalt fem VLCC-slutninger meldt i området, og lastedatoene er første halvdel av mars.

Frontline også råest i suezmax-segmentet i Vest-Afrika. Front Warrior er meldt sluttet på ws 180 til US Gulf, som er 10-12 punkter fra begynnelsen av uken. Det er meldt tre slutninger, og skipene laster i første uken av mars.

I det indre Middelhav/Svartehavet er ratene uendret på den nye lavere nivået på ws 175 for reiser intra-Europa. Alliance bak to av totalt fire slutninger meldt.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere